Aeroport de Barcelona: és el moment del medi ambient

Des del punt de vista de crear infraestructura ja sabem el que hem de fer: allargar la pista del costat del mar

Un avió enlairant-se des de la T1 de l'aeroport del Prat | ACN
Un avió enlairant-se des de la T1 de l'aeroport del Prat | ACN
Lluís Sala, vicepresident del Col·legi d'Enginyers Aeronàutics de Catalunya
Barcelona
17 d'Octubre de 2024

Parlem clar! L'objectiu principal, pel temps que requerirà la seva implementació, és definir l'aeroport dels pròxims 20-25 anys. Hem de fer-lo amb magnanimitat, considerant que estem davant l'última gran ampliació o modernització de l'aeroport per la seva reduïda superfície (14 HA) i l'entorn on està situat. Es tracta d'un entorn de gran importància per al territori des del punt de vista ecològic que fa necessari arribar a equilibris positius del conjunt de les actuacions.

La solució no és fàcil, és complexa, perquè intervenen aspectes d'operació aeroportuària i mediambientals, a més d'impactes en l'entorn com en el Port i al ParcAgrari. Per tant, entenem que no és un debat a escala de carrer o a través de mitjans de comunicació, sinó que ha de ser un debat tècnic i rigorós que permeti i ajudi a trobar una solució d'equilibri. Des del punt de vista de crear infraestructura ja sabem el que hem de fer: allargar la pista del costat del mar.

Des del punt de vista de crear infraestructura ja sabem el que hem de fer: allargar la pista del costat del mar

Ara el debat ha de ser com és la longitud òptima i això requereix un clar posicionament dels experts mediambientals. És el torn del medi ambient. Cal fer un estudi dels diferents elements del Delta amb la finalitat de conèixer el seu valor ecològic real i definir actuacions de millora i mesures de compensació per a aconseguir-lo. Es tracta de concretar quina possibilitat de redistribució requereixen els espais naturals en cadascuna de les propostes per a decidir la solució més adequada.

El nou secretari de Transició Ecològica de la Generalitat ha manifestat que una ampliació de l'aeroport és compatible amb una redefinició dels espais naturals i pot ser una oportunitat per a millorar el conjunt del Delta. Sembla que ja s'està treballant en un Pla de Gestió per a la protecció de les zones naturals del Delta del Llobregat, pas imprescindible per a avançar i resoldre possibles incompatibilitats entre el Parc Agrari i les ZEPAS (Zona Especial de Protecció d'Ocells), així com resoldre el problema hídric del conjunt del Delta.

D'altra banda, allargar més o menys la pista de l'aeroport pot tenir afectació en el Port de Barcelona i comportar una modificació de la petjada acústica en l'entorn. Actualment, aquesta petjada és molt diferent de la que hi havia quan es va posar en servei la pista del costat del mar i en el futur aquesta tendència serà d'una clara reducció, tenint en compte la utilització de noves tecnologies com l'ús de l'hidrogen o l'energia elèctrica, a més de la cada dia més important reducció d'emissions sonores dels motors d'avió actuals.

Serà important que en avaluar els plans d'expansió del Port de Barcelona no afectin les servituds aeronàutiques que es van definir en la posada en servei de la tercera pista (30/09/2004) i que van ser aprovades en la Declaració de l'Impacte Ambiental (gener 2002).

Hem de deixar de donar voltes i avançar en l'avaluació real del Delta i així poder definir l'increment de longitud de l'actual pista del costat del mar, però això no és suficient. Hem de treballar ja per a una millor gestió del trànsit, com pot ser considerar la possibilitat d'utilitzar pistes independents de manera total o temporal i la utilització del Sistema Aeroportuari Català amb els aeroports de Girona i Reus.

Si no solucionem els problemes de capacitat que tenim en l'aeroport de Barcelona, anirem perdent oportunitats

Una vegada presa la decisió hi haurà tràmits a desenvolupar com l'actualització del Pla Director i l'aprovació de la Comissió Europea que requeriran un temps important, que farà que l'inici de les actuacions que es decideixin no puguin començar fins al període 2027-2031 i la seva execució no finalitzi fins al principi del DORA IV (2032- 2036).

Cal trencar amb posicions còmodes i de defensa. Necessitem posicionar-nos sobre quins aeroports volem. Hem de ser actius. El problema és que cada dia és més urgent solucionar els problemes de capacitat que tenim en l'aeroport de Barcelona i si no els solucionem anirem perdent oportunitats!

Estem en un moment clau per a posicionar-nos en l'important flux est-oest. El nostre posicionament geogràfic ens dona oportunitats com a pont d'Àsia amb Amèrica i Àfrica. No podem perdre més temps, necessitem avançar.