Com demanar un augment salarial

Tan important és saber quan és el moment adequat com les circumstàncies de l'empresa i de la persona amb qui s'ha de negociar

Negociar un salari millor és possible
Negociar un salari millor és possible
Aida Jurado | VIA Empresa
Consultora de RH i 'Coach' executiu
Barcelona
07 de Març de 2018

Cada any hi ha un tema reiteratiu, sovint considerat un dels mals de cap d'empleats i directius: les revisions del salari. Demanar un increment salarial, més enllà de la pujada de l'IPC, és una conversa que s'ha de preparar. Tot i que hi ha experts que aconsellen fer una petició per escrit, el millor és una conversa personal i directe, plantejada des de l'honestedat, la humilitat i l'autenticitat.

 

Hi ha una sèrie de variables que s'han de considerar a l'hora de preparar aquesta conversa:

1. El moment

Podem diferenciar dos tempos, el Cronos i el Kairos. Si parlem del crono, el millor moment per plantejar un increment salarial, en la gran majoria d'empreses és l'últim trimestre de l'any, moment en què es fan els pressupostos anuals. No obstant això, també hem de considerar el tempo Kairos, que és el moment oportú, on hem de considerar la situació de l'empresa, els seus resultats, la situació de la persona responsable de mantenir aquesta conversa amb l'empleat i els resultats de l'any de l'empleat.

 

2. L'interlocutor

L'interlocutor vàlid és el responsable immediat de la persona que sol·licita l'increment salarial. És la persona que millor el coneix, qui pot valorar millor la seva aportació i els seus resultats més enllà dels estrictes i freds números. Si el responsable immediat està d'acord, ja s'encarregarà d'escalar la petició i els motius a qui correspongui, per tant la petició ja no serà només de l'empleat sinó que guanyarà un aval. 

Al contrari, si ens saltem al nostre responsable immediat i demanem la reunió amb altres persones de més responsabilitat a l'organització, en lloc d'un aval haurem guanyat un enemic.

3. Els motius

Per regla general, els increments salarials van lligats a un increment en les responsabilitats i/o a un augment del valor afegit que aporta la persona a l'organització.

Per tant, el motiu més aconsellable per sol·licitar la reunió amb el responsable immediat és parlar de l'evolució professional. Per preparar els arguments és imprescindible que l'empleat es respongui de manera sincera les següents preguntes:

  • Quins resultats he obtingut aquest últim any? I els anteriors?
  • Quines tasques i responsabilitats tinc actualment, són les mateixes que tenia fa un any?
  • Quants anys porto a l'empresa?
  • Quant paga el mercat per perfils com el meu?
  • Quina és la meva contribució als resultats de l'empresa?

4. Les opcions 

És recomanable plantejar-se, des de la flexibilitat i l'apertura mental, alternatives a aquest increment salarial. El sou és només una part del paquet retributiu o pla de compensació d'un empleat. Per tant hi ha altres formes de reconeixement i increment salarial com per exemple formació, bonus, tiquets restaurant, flexibilitat horària, etc., etc.

5. L'actitud

Moltes vegades els nervis de la situació fan posar a la defensiva a la persona, mostrant així una certa agressivitat que pot ser mal entesa pel seu interlocutor. El millor antídot és reconèixer sincerament i obertament que la situació ens provoca nervis, ja que pot ser la primera vegada que ens hi trobem.

Reconèixer una vulnerabilitat ens dóna autenticitat i sintonia amb l'interlocutor que segurament sentirà més empatia i ens ajudarà a tenir una conversa més distesa i natural.

És important mostrar predisposició i motivació per assumir nous reptes i/o noves responsabilitats i tasques dins de la posició actual com a contrapartida a l'increment salarial.

Tenint en compte les consideracions prèvies, els passos per mantenir una conversa per demanar un increment salarial són doncs:

  1. Demanar una reunió amb el responsable immediat per parlar de la nostra evolució professional
  2. Fer una reflexió sincera i honesta sobre els nostres resultats, la nostra aportació, els nostres interessos i motivacions.
  3. Preparar la nostra argumentació d'acord amb la reflexió feta i a la nostra disponibilitat per oferir contrapartides a l'increment salarial.
  4. Mai amenaçar de marxar o demanar una contraoferta i mai anar de víctimes demanant un increment per necessitats personals.
  5. Mostrar flexibilitat i apertura, tant per buscar alternatives d'increment com per esperar un temps prudencial per tal que es faci efectiu l'increment, si així l'empresa ho planteja.

Si el moment de l'empresa no és especialment crític, la majoria de les empreses troben la manera de recompensar als empleats clau. Les empreses saben que el salari no motiva però sí que pot arribar a desmotivar i que mantenir i desenvolupar el talent és un dels seus factors claus i diferencials respecte a la competència.