Els aprenentatges del confinament

L'experta en Recursos Humans Aida Jurado convida a cuidar la comunicació, confiar i empoderar els equips

Les empreses més afortunades estan mantenint la seva activitat amb l'obligatorietat del teletreball | iStock
Les empreses més afortunades estan mantenint la seva activitat amb l'obligatorietat del teletreball | iStock
Barcelona
07 d'Abril de 2020
Act. 22 de Juliol de 2020

Estem vivint moments complicats plens d'incertesa i preocupació. La bona notícia és que passaran i que ens en sortirem. Quedaria bé dir que en sortirem més forts. Però la realitat és que no totes les persones ni totes les empreses en sortiran més fortes. Però el que és segur és que tots en sortirem amb uns quants aprenentatges fets.

Per exemple, fins a aquest disruptiu moment, el teletreball començava, amb certa recança, a formar part de la llista de beneficis socials que una empresa oferia als seus empleats. Ara ja no és una opció. Les empreses més afortunades estan mantenint la seva activitat amb l'obligatorietat del teletreball, quan només el 14% de les pimes tenien un veritable pla de digitalització fet (segons l'Índex d'Economia i Societat Digital publicat per la Comissió Europea).

El que no havíem aconseguit en anys, ho hem fet en dies. Gran aprenentatge! Tenim les eines, moltes fins i tot gratuïtes, ara només necessitem liderar des de la distància. La cultura d'empresa serà la que marcarà la diferència. En aquest nou escenari hi ha tres actors principals, la confiança, la comunicació i les eines de productivitat àgils.

Pel que fa a la confiança, Steve Jobs ja ho deia. No té sentit contractar grans professionals per a després dedicar-se a donar instruccions sobre el que han de fer. Ara més que mai és el moment de confiar en les persones i en els equips, i portar aquesta confiança a un nivell superior. A l'empoderament de les persones.

"Ara més que mai és el moment de confiar en les persones i en els equips, i portar aquesta confiança a un nivell superior"

En un experiment anomenat "From power to Action" (Galinsky, Grenfeldy i Magee) es va separar a un conjunt de persones en dos grups. A un dels grups se´l va fer sentir empoderats (responsabilitat, capacitat de decisió, reconeixement...) i a l´altre grup, no. L'investigador va agafar a cada persona i la va conduir a una habitació. Li va demanar que seies a una cadira i que esperes una estona. La persona seia i als segons s'adonava que hi havia un ventilador engegat just davant seu, amb la molèstia que allò suposava.

Què faries tu? El resultat va ser que el 70% de les persones del grup empoderat el va moure o apagar. Només un 40% del grup a qui no s'havia empoderat ho va fer.

Els líders que manifestin aquesta confiança en els seus equips i actuïn en conseqüència, tindran equips més productius i més alineats, disposats a fer "esforços i sacrificis" per l'empresa.

La comunicació és un altre dels factors clau. Ho ha estat sempre. Es una de les nostres assignatures pendents. Ara la necessitat és més forta, perquè la distància pot convertir-se en una barrera. Comunicar-nos no vol dir estar tota l'estona parlant o enviant missatges, d'aquests que treuen el cap sense avisar i sense permís. Comunicar és planificar els moments en què ens trobarem per exemple, en una vídeotrucada per:

- Saludar-nos, desitjar-nos un Bon Dia, organitzar la jornada i planificar els objectius del dia.
- Per tractar un tema en concret que ens puguem preparar.
- Per reflexionar junts com ha anat el dia i quines dificultats ens hem trobat.
- Per fer un cafè (cadascú a casa seva) però compartint aquest moment distes.
- Per celebrar l'assoliment d'objectius, la superació de dificultats, per donar-nos ànims i per escoltar-nos.

Amb aquesta nova realitat, la cultura de l'empresa marcarà la diferència. Els factors motivacionals fets servir fins ara per retenir i crear una millor experiència com a empleat pràcticament no ens serveixen o almenys no en tots els casos. Això no obstant, ens queda el més important de tot. El perquè. Ja ho diu Simon Sinek (Start with Why, 2009): la gent no compra el que fem sinó que compra el perquè ho fem. No comprem un ordinador, comprem l'ordinador que... i a les empreses, el perquè mou més que el sou. Els mil·lennials ens ho han deixat ben clar.

"A les empreses, el perquè mou més que el sou. Els mil·lennials ens ho han deixat ben clar"

Fer de la teva missió com a empresa el motiu que uneixi als equips i fer que vegin la seva contribució, farà que, malgrat la distància i les circumstàncies, les persones tinguin la seva raó, el seu motiu i el seu motor.

Cuida la comunicació, confia i empodera als teus equips. I fes que la missió sigui la raó de ser, sentir-se part d'un tot més gran:

- Fes un Bon dia amb els equips i que ells ho facin amb els seus. Anuncia els objectius setmanals i que cada equip comparteixi com contribuirà.
- Fes reunions (virtuals) cada dia a primera hora per compartir els objectius del dia per equips. També per a compartir la visió.
- Planifica moments de trobades i flexibilitza la jornada. Mai conciliar ha estat tan important i tan necessari. Liderar per objectius i no per temps és l'opció que portarà a les empreses a seguir sent productives.
- Combina objectius de negoci amb reptes divertits entre les persones. Per exemple, fent concursos que faci a les persones somriure i tenir moments de diversió i de creativitat. - Dóna feedback dels resultats i celebra els èxits, per petits que siguin.
- Planifica espais de temps on tothom pugui treballar sense interrupcions. Moments sense (vídeo), ni trucades ni missatges.
- Un cop per setmana fes una breu vídeotrobada amb tothom. Perquè continuem sent un equip i tots sumem.

Fes que l'equació funcioni: exigeix, dóna suport i reconeix. Si aquesta equació està equilibrada i a més tenim un perquè, el ritme està assegurat.