• Opinió
  • L'expert
  • Catalunya… el proper 'hub' audiovisual del sud d’Europa?

Catalunya… el proper 'hub' audiovisual del sud d’Europa?

El sector audiovisual català, que destaca pel seu volum econòmic (6.700 MEUR), és potent i estratègic

El talent audiovisual de les universitats catalanes | iStock
El talent audiovisual de les universitats catalanes | iStock
presidente del Clúster Audiovisual de Catalunya
Barcelona
14 de Desembre de 2021

El Clúster Audiovisual de Catalunya ha celebrat la VII edició de la Setmana del Talent Audiovisual, la trobada que connecta el talent emergent de l’audiovisual amb la indústria professional. L’acte central ha sigut el Pitching Audiovisual Universitat-Indústria, una iniciativa pionera a Europa, que fa de pont entre la indústria i les universitats. Enguany, més de seixanta estudiants de 19 centres universitaris han presentat 35 projectes davant productores i altres agents del sector líders de la indústria audiovisual a Catalunya per captar el seu interès i fer realitat els seus projectes.

 

El Pitching és una mostra clara dels formats i propostes que volen consumir les noves generacions: animació, videojocs, multimèdia, sèries, apps, llargmetratges de ficció, documentals i concursos, entre d’altres. I a més, és una constatació del talent jove i del potencial que tenim al nostre país. Disposem d’una xarxa universitària i no universitària de primer nivell. Aquest teixit universitari és una part essencial de la indústria audiovisual a Catalunya i un dels components clau per ser una indústria de referència.

El sector audiovisual a Catalunya, que destaca pel seu volum econòmic (6.700 milions d'euros), és molt potent i estratègic. A banda del talent jove, tenim unes empreses molt resilients, capaces de superar i resistir a les crisis. Tenim una indústria diversa i transversal, amb empreses que cobreixen tota la cadena de valor de tots els audiovisuals (l’audiovisual vinculat als continguts, a la comunicació, als esdeveniments, a la tecnologia, el de l’entreteniment o el dels mitjans de comunicació). A més, innoven en cadascun dels segments de l’audiovisual, ja siguin nous jugadors o empreses tradicionals. Per últim, tenim empreses amb molt bona capacitat d’internacionalització, que estan treballant per a grans operadores com Netflix, HBO o Apple. Malgrat això, ens hem de connectar millor als sectors audiovisuals internacionals per a poder ser molt més competitius.

 

L’emergència de noves plataformes i la irrupció de les noves tecnologies estan transformant el sector audiovisual en l’àmbit global i català

L’emergència de noves plataformes i la irrupció de les noves tecnologies estan transformant el sector audiovisual en l’àmbit global i català, i això suposa una gran oportunitat. Les noves plataformes han disparat la demanda del consum audiovisual i, des d’aquest punt de vista, la premissa és positiva: a més demanda, més possibilitats que la indústria audiovisual se’n pugui aprofitar. Les empreses de la indústria catalana han de ser capaces d’orientar-s’hi i generar projectes que atreguin aquestes audiències, sense renunciar a tota una tipologia de continguts d’arrel cultural i social, i en català, que s’han de continuar promovent des d’una vessant de producció independent i a través de canals tradicionals.

Per a poder donar resposta a aquesta gran demanda de consum actual, Catalunya necessita potenciar la tecnologia i accelerar la construcció d’una infraestructura estratègica per a produir l’audiovisual d’avui i del futur, que ens permeti situar-nos com a referent de la indústria al sud d’Europa. Ens calen equipaments com platós grans per a la ficció, platós altament tecnològics orientats als nous audiovisuals (videojocs, realitat augmentada, mapping,...), un data center amb potència computacional per a la postproducció i efectes especials, o connexió amb la resta de hubs mundials per treballar de manera col·laborativa a nivell global, entre d’altres.

A més d’equipaments moderns i tecnològics, són necessaris espais i polítiques per fomentar la creativitat, la recerca, la formació i l’emprenedoria. Ens cal un pla específic i una política industrial audiovisual que ens converteixi en punt neuràlgic de la tecnologia i un referent de l’audiovisual europeu. Només així podrem construir una indústria de llarg recorregut i donar al nostre audiovisual un major prestigi, que es fa necessari en un panorama de tanta competència.

Tenim molts components a favor per consolidar i fer créixer l’audiovisual català: el talent, les empreses, el teixit universitari… I hem de ser capaços d’aprofitar les oportunitats que el mercat ens ofereix com l’ISE, la fira de referència internacional del sector audiovisual, que des d’aquest any va escollir Barcelona per celebrar la seva edició anual. Aquest esdeveniment ha de poder deixar un llegat en l’audiovisual més tecnològic com el de les solucions audiovisuals, l’enginyeria audiovisual i els esdeveniments, entre d’altres.

L’audiovisual és un sector estratègic per al nostre país i la col·laboració publicoprivada és essencial per a convertir-nos en el país de referència de l’audiovisual. Cal que empreses i administracions vagin de la mà per fer-ho possible.