Algú pot creure que la solvència d’un conseller que no va exercir cap competència en matèria d’esports, educació o salut, queda acreditada per ser metge de professió, o haver estat membre de la junta directiva d’un club de futbol o de l’AFA d’una escola del seu poble?
És acceptable que les credencials de qui va ser responsable de la política de funció pública a Catalunya siguin haver estat cap de secció de normalització lingüística del seu col·legi professional o haver format part d’unes llistes electorals al Congrés de Diputats?
És normal que cada vegada que hi ha un canvi de govern més de 200 directius i directives d’entitats i organismes del sector públic són destituïts dels seus càrrecs i aquests passin a ocupar-los altres titulars, fitxats arbitràriament pel nou govern? I és raonable que les persones que s’estrenen com a directives no tinguin cap expertesa en l’activitat que han de dirigir?
En cada relleu del Govern, a més de canviar 400 persones de cop per dotar 200 llocs directius del sector públic, també són destituïts prop de 200 alts càrrecs de l’administració
Són exemples reals, per bé que els consellers i les conselleres mai seran directius públics professionals, perquè sobre ells i el president, col·legiadament i individualment, recau la identificació de la política executiva, d’aquí que la seva responsabilitat es dirimeixi en seu parlamentària. No obstant això, si hom no és curós en escollir persones manifestament capacitades perquè formin part del Govern, què es pot esperar de la valoració que puguin fer aquestes, de les persones que designaran per ocupar els càrrecs que tindran subordinats?
El cert és que en cada relleu del Govern, a més de canviar 400 persones de cop per dotar 200 llocs directius del sector públic, també són destituïts prop de 200 alts càrrecs de l’administració que, al seu torn són rellevats per un nombre igual de substituts, de molts dels quals se’n sap l’afiliació política, però de tots n’ignorem les aptituds i la idoneïtat que legitimen el seu reclutament per assumir aquest rol.
No pot ser que renunciem als millors perfils professionals per dirigir l’organització pública, i donem per bo un sistema selectiu basat en la discrecionalitat més absoluta, que permet l’elecció de neòfits inexperts
El Fòrum d’Entitats per a la Reforma de l’Administració (FERA) creu que aquesta patologia s’ha de corregir sense demora, perquè si no estarem acceptant que la direcció pública es pot confiar a incompetents i mediocres. Des del FERA creiem que no hi pot haver un bon país sense una bona administració, i aquesta no és possible sense una bona direcció. No pot ser que renunciem als millors perfils professionals per dirigir l’organització pública, i donem per bo un sistema selectiu basat en la discrecionalitat més absoluta, que permet l’elecció de neòfits inexperts i impedeix que la ciutadania conegui, examini i valori els actius que tresoregen aquells que en poden ser titulars.
Les organitzacions les formen persones, i en el cas de les administracions -com ja hem dit- escau distingir entre les que se situen en l’espai de la política i les que ocupen l’espai de la gestió, el qual s’ha de reservar a la direcció pública professional. La selecció de directius s’ha de fer sota criteris de mèrit i capacitat per seduir, captar i retenir el millor talent del servei públic i del sector privat, emprant processos públics que garanteixin la concurrència. Criteris selectius que no anul·len el de la confiança que, en última instància, han de poder exercir els òrgans competents per designar-los, per bé que ho haurien de fer entre les candidatures que hagin superat el sedàs d’acreditar habilitats directives. La direcció pública professional no és un invent del FERA, està institucionalitzada en força països desenvolupats, on ha esdevingut garantia de la millora contínua de la gestió dels serveis i de l’optimització dels resultats.
La selecció de directius s’ha de fer sota criteris de mèrit i capacitat per seduir, captar i retenir el millor talent del servei públic i del sector privat, emprant processos públics que garanteixin la concurrència
És per això que des del FERA instem el futur govern del país perquè aprovi i elevi al Parlament un avantprojecte de llei de l’estatut de la direcció pública professional, d’aplicació directa als càrrecs de les administracions catalanes susceptibles de romandre-hi sotmesos, i als llocs de direcció dels respectius sectors públics vinculats, en el qual -ultra la seva selecció- s’hi regulin tots els aspectes relacionats amb el règim jurídic aplicable i les condicions a les quals cal sotmetre’n l’exercici.
(*) El FERA té com a membres: Associació Catalana de Gestió Pública, Associació Catalana de Professionals, Cambra de Comerç de Barcelona, Cecot, Club de Direcció Pública ESADE Alumni, Col·legi d’Economistes de Catalunya, Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya, Col·legi de Professionals de la Ciència Política i de la Sociologia, Fundació FemCAT, i Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya.