Fa poc més d'un any que es va decretar l’estat d’alarma arrel de la crisi sanitària provocada per la irrupció de la covid-19. Una pandèmia que ens ha obligat a canviar els nostres esquemes mentals, la manera de treballar, la forma de veure’ns i també, evidentment, la manera de comunicar-nos. Hem substituït les reunions presencials, per les reunions virtuals, el treball físic per sovint el teletreball en els casos en què s’ha pogut, les abraçades pels cops de colze, les trucades normals, per les videotrucades i els WhatsApp esporàdics pels WhatsApp continus.
I en tot aquest canvi de paradigma la comunicació ha esdevingut clau per al futur de les empreses i les institucions, també evidentment per a la prosperitat de les relacions humanes. La comunicació digital ha cobrat més rellevància que mai, les xarxes socials han estat sense dubte el mitjà de comunicació més utilitzat especialment per al públic madur i jove i les companyies han hagut de reorientar-se comunicativament i estratègicament per adaptar-se a aquest nou corrent.
Les organitzacions que millor han comunicat i que més bé s’han adaptat al canvi són aquelles que han pogut sobreviure
S’ha vist clarament que “el que no es comunica no existeix”. Les organitzacions que millor han comunicat i que més bé s’han adaptat al canvi són aquelles que han pogut sobreviure o fins i tot, millorar la seva imatge social, la seva reputació, davant d’aquesta crisi econòmica sagnant provocada per la crisi sanitària.
La cara positiva de la pandèmia
Però d’aquesta pandèmia també hem tret aspectes positius que han reforçat les nostres empreses i institucions. Ara, les reunions virtuals són més breus que les presencials. Es convoquen únicament quan es necessiten i s’ha demostrat també que el teletreball és una fórmula que si es garanteix la seguretat en el treball o el dret a la desconnexió digital pot ser una aposta enriquidora que ajudi a conciliar la vida professional i personal de tots els integrants de les companyies.
Hem après que es poden dirigir equips amb grups bombolla que coincideixen uns físicament i d’altres des de casa. Aquest canvi estructural sens dubte ens ha forçat a idear fórmules comunicatives més enginyoses per garantir l’efectivitat. Ens hem hagut d’adaptar a la transformació digital i aquells que més ràpid ho han fet són els que han tingut més talent, perquè en aquesta realitat canviant, líquida, l’adaptació al canvi és segurament la virtut que les empreses valoraran més dels seus empleats i empleades.
Hem de potenciar la comunicació emocional, la comunicació empàtica i sincera per generar confiança i credibilitat, en definitiva, per crear negoci
Hem d’evitar el discurs de la queixa, de la negativitat hi hagi pandèmia o no, perquè no aporta cap benefici per a les organitzacions ni per a les persones. En el seu lloc, hem de potenciar la comunicació emocional, la comunicació empàtica i sincera per generar confiança i credibilitat, per crear negoci, en definitiva.
Encara que la distancia ho dificulti, els empleats, els clients i les empreses necessiten líders amb cor, comunicació sempre i una aposta clara i ferma per la comunicació sincera i transparent, perquè encara que a curt termini no ho sembli, a la llarga és una garantia de futur, #SerSincerSuma, #ComunicarSuma.