Tres de cada deu espanyols (28%) es planteja canviar de feina a la tornada de les vacances, segons un estudi realitzat per Ranstad a més de 2.000 treballadors. Els ocupats amb un major nivell formatiu són els que tenen més intenció de fer-ho (37%). De fet els mesos posteriors a l'estiu són dels mesos de l’any en què hi ha més demanda de feina. A l’hora de buscar-ne, l’entrevista personal sol ser el factor decisiu per a establir qui és la persona que obtindrà el lloc de treball. Gina Aran, professora dels Estudis d’Economia i Empresa de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), autora del llibre Comunicació persuasiva per a l’entrevista de feina (Editorial UOC) i sòcia directora de grup Humannova proposa deu claus per afrontar-la millor.
- L’entrevista comença quan surts de casa. En sortir per la porta de casa cal buscar una actitud predisposada i mentalitzar-nos del lloc cap a on anem. "Quan hi arribem, és possible que des del primer instant algú ens vagi valorant", adverteix Aran.
- Cal preparar-la. Tenir un bon autoconeixement, informar-se de l’empresa i estar segurs del que hi podem aportar. A més, és útil mirar de preveure quines qüestions ens preguntaran i les respostes que voldrem donar. "És recomanable assajar l’entrevista. Quan fem una tasca de manera repetida, l’acabem fent amb molta eficiència i, normalment, millorem en cada pas i adquirim més seguretat", explica la consultora en recursos humans, que alhora recomana un seguit de preguntes que ens poden ser útils: què tinc per a aportar-hi?, com ho vull comunicar?, quins valors té l’empresa?, com deuen voler que demostri que sóc el candidat idoni?, com gestionaré els nervis o els bloquejos?, com gesticularé per a reforçar el que dic?
- Tenir cura de la comunicació no verbal. Cal vigilar des de l’aparença fins al to de veu i la vocalització. "Quan ens vestim d’una manera o d’una altra, transmetem missatges diferents. La manera de vestir ha de ser coherent amb el lloc al qual s’opta i amb l’empresa", comenta Aran. De la mateixa manera, la comunicació no verbal ajuda a reforçar el missatge. "Transmetre una actitud positiva i de disponibilitat i demostrar una escolta activa i empatia" són aspectes que es valoren, segons Aran. "També l’interès, les ganes d’aportar i tenir visió de futur", afegeix.
- Ser coherent. "No em creuria una persona que em digués que és molt activa i dinàmica, però que tingués un to de veu monòton i un ritme lent, o bé no gesticulés gens ni mica. Sentit comú", remarca Aran.
- Sinceritat. La resposta sempre ha de ser sincera. Si no ho és, ens pot fer sentir en fals i intensificar els nervis. A més, ens poden enxampar i les conseqüències encara poden ser pitjors. "Tinguem cura de com diem les coses, però sempre amb la veritat al davant", explica l’experta.
- Crear sintonia amb l’entrevistador. Que un entrevistador sigui distant no significa necessàriament que l’entrevista no vagi bé, tot i que és desitjable que la conversa sigui fluida i propera, per a crear una sintonia amb la persona que tenim al davant i adaptar-nos al seu estil comunicatiu. També "es pot fer alguna pregunta que denoti interès per l’empresa o el lloc de treball", aconsella Aran.
- Un bon començament i un bon final. La consultora de recursos humans és partidària de començar i acabar l’entrevista de la mateixa manera: saludant amb educació, amb un somriure amable i agraint el temps que ens han dedicat, o bé posant-se a disposició per a qualsevol altra informació que puguin necessitar.
- La manca de respecte és la línia vermella. Tot allò que sigui una manca de respecte o que es pugui interpretar així va en contra dels nostres interessos i ens invalida per al lloc de treball.
- Donar informació útil i transmetre-la amb seguretat.
- La triple A. Aptitud + actitud + afinitat segurament són els tres factors decisius perquè acabem essent els triats.