• Opinió
  • L'expert
  • Com ha d'actuar una empresa davant d'una crisi a les xarxes?

Com ha d'actuar una empresa davant d'una crisi a les xarxes?

Gemma Mompart, experta en comunicació i màrqueting online, respon als lectors i detalla els 10 passos per gestionar una crisi de reputació online

Les empreses han d'aprendre noves tècniques per millorar les seves estratègies
Les empreses han d'aprendre noves tècniques per millorar les seves estratègies
Gemma Mompart
13 de Març de 2014
Act. 13 de Març de 2014
Tots estem a risc de patir una crisi de reputació online, i no solament les grans empreses. En l'entorn hiperconnectat en què vivim, empreses i persones actuem a dalt de l'escenari. Som visibles. Les nostres paraules i les nostres accions es difonen, generen opinió i són interpretades, per a bé i per a mal.

En aquest sentit, un comentari negatiu mal gestionat pot provocar una crisi de reputació a les xarxes, que es pot viralitzar en qüestió d'hores. Si sabem com procedir, abans i després, podrem minvar-ne els efectes o fins i tot evitar-la. Us donem algunes pautes generals, útils i aplicables en gairebé totes les situacions i empreses.

1. No esborrar el missatge. Eliminar un comentari de les xarxes socials dóna a entendre que s'ha comés un error i que s'intenta ocultar.

2. Mantenir la calma en tot moment, passi el que passi, i no especular o fer hipòtesis. Culpar als altres per desviar el problema i lliurar-se de les crítiques és una actitud poc seriosa.

3. Escoltar, escoltar i escoltar. Per detectar-ne l'origen, conèixer les possibles causes, identificar les persones involucrades i mirar de preveure'n els efectes.

4. Mostrar empatia amb els afectats, respectar totes les opinions i buscar canals de comunicació directes i propers. Encara que la crítica hagi estat mitjançant les xarxes socials, la comunicació directa i offline ajuda a entendre l'usuari, evitant així possibles malentesos.

5. Internet es caracteritza per la immediatesa. S'han d'oferir respostes àgils i eficients, que resolguin el dubte o problema. Ser els primers en informar i fer-ho de forma completa i exhaustiva. Esperar a que passi la tempesta sense reaccionar genera una sensació negativa entre els usuaris.

6. Transmetre la informació de forma veraç i transparent. En aquest sentit, cometre faltes d'ortografia o gramaticals és una raó de pes per desprestigiar el missatge i la marca.

7. Estar oberts a rebre crítiques, amb voluntat d'acceptar els errors i afrontar la situació de cara, amb coratge i disposició per presentar disculpes, si cal.

8. Explicar què s'està fent per resoldre el problema, prendre compromisos i complir-los.

9. Col·laborar amb les investigacions, si n'hi ha, per determinar causes i responsabilitats.

10. Mantenir aquesta actitud de col·laboració més enllà de la crisi, fer-ne un seguiment posterior molt detallat per evitar "recaigudes". Es poden monitoritzar algunes de les paraules clau vinculades al conflicte, per saber si es torna a reproduir.

Una crisi sempre apareix quan ningú se l'espera. Per això, si la nostra marca manté una bona relació amb bloggers, mitjans de comunicació i altres stakeholders serà més senzill reconduir una situació complicada. Al nostre costat, hi haurà persones influents que saben com treballem, qui som i que confien en nosaltres. Persones que, en moments difícils, ens podran donar un cop de mà.

L'actitud i el to en la comunicació són fonamentals. L'empresa ha de parlar des d'una posició d'humilitat, d'empatia amb la persona o persones afectades, de reconeixement dels errors, a més d'expressar una voluntat de reparació dels danys causats i de canvi per evitar situacions futures similars. No està de més tenir preparat un pla de crisi, on es marquin els passos a seguir i les persones encarregades de cada tasca. En casos greus, el màxim responsable de l'empresa serà la persona més adequada per respondre i donar les explicacions públiques necessàries.

Finalment, és del tot recomanable mantenir una actitud d'escolta activa i monitorització continua de les xarxes per poder detectar el més mínim indici d'una possible crisi. Si s'agafa a temps i se sap com respondre, en la major part dels casos quedarà com una simple anècdota i res més.