Com protegir una marca?

Una marca no és només el nom o logotip, també ho és el color dels envasos i la decoració del local; aspectes que identifiquen un producte o servei i que cal preservar

La Propietat Industrial és un actiu de l’empresa
La Propietat Industrial és un actiu de l’empresa
Pepe Isern
27 d'Octubre de 2016
Una empresa té en la seva marca un valor intangible que a més de servir per identificar els seus productes o serveis en el mercat enfront dels de la competència, serveix també per anar dipositant en la mateixa el prestigi de l'empresa i augmentar el valor econòmic de la marca. Moltes vegades el prestigi de la marca no solament serveix com a barrera d'entrada en un mercat sinó que serveix per obrir una empresa a nous productes i serveis. Aquest prestigi és font en si mateixa d'ingressos (atrau els consumidors) i té un valor que pot utilitzar-se en operacions comercials, econòmiques, de finançament i mercantils. Per això és vital protegir la marca enfront dels que vulguin aprofitar-se del seu prestigi i/o confondre al consumidor.

Ara bé, una marca no és només el nom o logotip, especialment en marques de productes pensem en l'aparença visual dels mateixos (forma dels envasos, colors de referència d'una marca, eslògans, decoració de les etiquetes...), fins i tot en l'aparença i el trade dress de molts comerços especialment franquícies on tot constitueix marca (la decoració del local, els uniformes, l'aparença dels vehicles de flota, la música...).

Registrar el nom social d'una empresa
Un cop mostrada la importància i extensió del que pot ser una marca, cal alertar que el dret sobre una marca, és a dir, els signes distintius que utilitza una empresa només es poden adquirir pel seu registre i protecció davant les oficines nacionals o territorials de Propietat Industrial.

Cal fer una advertència important sobre un error molt comú: el nom social d'una empresa no dóna dret a utilitzar-lo com marca de forma exclusiva i excloent si aquest nom social no està registrat davant les oficines de Propietat Industrial com a Marca de producte o servei o bé Nom Comercial.

És a dir, tenir el nom inscrit com una societat (o si s'utilitza el nom i cognom) no li dóna dret en exclusiva al mercat; la seva marca es troba totalment i absolutament desprotegida davant de tercers que la imitin, copiïn, etc. La inversió econòmica i els anys que fa que opera en el mercat no importen. Poden obligar-lo a deixar d'usar el seu nom, el qual creia protegit perquè era la seva raó social, nom i / o cognom.

Així doncs, s'ha de revisar que tots els signes distintius (noms, logos, etc.) es trobin protegits mitjançant el registre a les oficines de marques dels territoris on opera.

Estendre una marca arreu del món
Aquest registre, a més de fer-lo davant les oficines nacionals o territorials (com la de la Marca de la Unió Europea) s'ha de fer per als productes o serveis per als quals vol protegir els seus signes distintius mitjançant la classificació de Niça de les marques que divideix els productes i serveis en 45 classes.

És molt important que abans de llançar una marca sapiguem que podem registrar-la perquè no n'hi ha cap de semblant, no tingui connotacions negatives en els territoris on l'utilitzarem i compleixi amb les normes de registrabilitat de les diferents oficines nacionals.

A l'hora d'estendre una marca a diferents territoris poden escollir diferents formes i vies que dependran de diversos factors: si el país on es desitja registrar la marca és membre del conveni internacional de marques; si estant en el conveni té una regulació específica que permeti l'extensió via conveni internacional; les restriccions nacionals de cada oficina; les taxes i honoraris que cal satisfer en cada cas; si el país és membre d'una oficina territorial més extensa com la EUIPO, la OAPI, ARIPO...).

En definitiva, són molts factors legals que cal tenir en compte i que han d'anar de la mà amb els comercials i caps d'estratègia de cada companyia.

Activar alertes
Finalment, hem d'advertir que no només el registre de la marca és necessari per obtenir el dret en exclusiva d'una marca en el mercat sinó que també cal tenir activats els serveis d'alertes davant de possibles sol·licituds de marques que tercers vulguin presentar i que puguin confondre's amb la seva a fi i efecte de poder presentar una oposició al seu registre.

Així doncs, procuri que les seves marques estiguin degudament registrades davant les oficines de marques on operi o pensi operar i que tingui activat els serveis d'alertes de marques idèntiques i semblants. Només així podrà protegir el que amb seguretat és un dels valors més important i valuós (si no el que més) de la seva empresa.