En una campanya de crowdfunding, no hi ha una sola manera d'aconseguir aconseguir l'objectiu de finançament, perquè cada projecte és un món. No obstant això, existeixen algunes bones pràctiques que es repeteixen en la majoria de casos d'èxit.
1. Abans de llançar
Molt abans de plantejar-se llançar una campanya de crowdfunding, és necessari crear una comunitat al voltant del projecte. Per a això, la forma més ràpida i efectiva de fer-ho és utilitzar les xarxes socials. Crear continguts de qualitat i dirigir els missatges a segments de públic especialment interessats en la temàtica de la nostra iniciativa és imprescindible. Facebook Ads i Google Adwords poden ser nostres grans aliats per trobar aquests targets o públics de nínxol.
Per crear una pàgina de projecte que resulti interessant i convidi a compartir-la, ha de contenir gran quantitat de detalls sobre la idea, les necessitats de finançament, els creadors i les recompenses que s'ofereixen. L'ideal és utilitzar el storytelling com a fil argumental; és a dir, explicar la història sobre com va néixer la iniciativa, les motivacions dels seus impulsors, el procés de desenvolupament del projecte i què passarà en el futur. D'aquesta forma, els possibles contribuïdors resoldran els seus dubtes abans de participar en la campanya i això els generarà major confiança.
S'ha d'explicar gran quantitat de detalls sobre la idea, les necessitats de finançament, els creadors i les recompenses que s'ofereixen
Definir un esquema de recompenses atractives i que aportin valor és el principal motiu pel qual els mecenes contribuiran en la campanya. Poden ser productes, serveis o experiències, però sempre recomanem que siguin úniques i exclusives.
Un altre aspecte important a tenir en compte a l'hora de realitzar una campanya de crowdfunding és baixar al mínim l'objectiu de finançament. Per aconseguir que el 100% dels fons que necessitem sigui més senzill, podem dividir en trams l'objectiu i explicar molt bé què faríem amb cada quantitat recaptada.
2. Durant la campanya de crowdfunding
En una campanya de crowdfunding, els 3 primers dies són claus. Una vegada llançada la campanya, les primeres contribucions vindran d'aquelles persones que ja coneixen el projecte i al creador (família, amics i seguidors), la qual cosa cridem “el primer cercle del creador” i que representen un 30% del total. Per aconseguir el 70% restant, el més important és realitzar una bona comunicació. Per a això, les millors eines són les xarxes socials, l'email màrqueting, els esdeveniments en viu, les notícies de la pàgina de projecte i el contacte amb els mitjans especialitzats.
La durada d'una campanya sol ser d'entre 30 i 45 dies, sent el màxim de 90 dies. Una campanya massa curta fa molt difícil aconseguir l'objectiu i una molt llarga perd interès amb el temps. Per mantenir sempre activa la campanya i obtenir recaptacions tots els dies, és important crear un pla de comunicació que detalli els missatges que anem a llançar i el públic al que ens anem a dirigir. Els missatges més habituals són les fites de la campanya (30, 50, 80 i 100% de fons recaptats), presentacions del projecte en directe o en streaming, sorteigs especials, etc.
És important crear un pla de comunicació que detalli els missatges que llançarem
A la recta final de la campanya se sol recaptar el 40% del total necessari. En aquest punt és bona idea tornar a contactar amb el primer cercle perquè mogui al segon (amics d'amics) i al tercer (mecenes externs).
També se solen utilitzar hashtags especials com #LastCall #NowOrNever #ÚltimosDías i els mitjans de comunicació que no s'han fet ressò de les nostres notícies, possiblement, estiguin més oberts a publicar informació. Torna a enviar-los una nota de premsa explicant els resultats del crowdfunding i el seu impacte en la teva comunitat amb dades reals.
3. Acabada la campanya
Una vegada acabada la campanya i aconseguit l'objectiu de finançament, és el moment de posar-se a treballar per desenvolupar el projecte i enviar les recompenses. És important mantenir informades a les persones que han contribuït en la campanya i detallar-los quan i com rebran les seves recompenses, i també com evoluciona el projecte en el futur. Aquestes persones en molts casos es convertiran en ambaixadors del teu projecte, així que és interessant mantenir el contacte i poder oferir-los nous productes en exclusiva, descomptes o passades especials a esdeveniments o activitats.
Com veiem, la informació és la clau en qualsevol fase de la campanya. Tant per aconseguir les primeres col·laboracions, com per generar confiança o per donar les gràcies, cal tenir en compte que es tracta d'un procés que depèn absolutament del creador, de la seva capacitat de comunicació, motivació i treball. No hi ha una única forma de tenir èxit en una campanya de crowdfunding, però totes les que ho aconsegueixen coincideixen en aquest punt: molta comunicació i il·lusió darrere de la idea de projecte.