Quins drets tenim els europeus quan viatgem?

La Unió Europea ens protegeix com a passatger i garanteix que puguem gaudir de serveis digitals, sanitaris o administratius

La Unió Europea garanteix els drets dels viatgers | iStock
La Unió Europea garanteix els drets dels viatgers | iStock
Barcelona
21 d'Agost de 2018

És una constant dels darrers anys que, quan arriben aquestes dates, es multipliquin les notícies sobre vagues de transport, retards o cancel·lacions de vols i altres inconvenients relacionats amb els viatges. Malauradament, aquest any no n'ha estat una excepció i milers de persones han viscut als aeroports unes vacances molt diferents de les que tenien organitzades. En molts casos no sabem com hem d'actuar i veiem que al nostre voltant es multipliquen les queixes per desinformació per part de les companyies. En situacions com aquestes, és important conèixer els drets que tenim per fer-los valer. La Unió Europea és la primera regió del món en comptar amb un conjunt regulat de drets que protegeixen els passatgers i que ens emparen quan estem a les nostres destinacions.

Els nostres drets com a passatgers

Independentment del mitjà de transport que utilitzem, tenim dret que les companyies respectin un seguit d'obligacions pel que fa a informació i a assistència durant el viatge en cas que ens trobem amb situacions com retards, cancel·lacions, denegacions d'embarcament o pèrdues d'equipatge. Aquests drets s'apliquen sempre que el trajecte tingui com a sortida o destinació un aeroport, port o estació de la Unió Europea, Islàndia i Noruega. A més, si el viatge és amb sortida i arribada fora d'Europa però la companyia de transport té la seu a la UE, la legislació aplicable és la mateixa pel que fa als drets dels viatgers.

Si voles fora de la UE amb una companyia amb seu europea, tens els mateixos drets que a dins de la Unió

Malgrat que existeixen lleugeres variacions de la normativa en funció del transport, tant si viatgem en avió, com si ho fem en autocar, tren o vaixell tenim dret que les companyies ens proporcionin menjar, beguda i allotjament durant les esperes, que ens retornin l'import del nostre bitllet quan no l'hem utilitzat i que ens paguin indemnització en casos de cancel·lació, denegació d'embarcament o retard de llarga durada. Si no ho fan, tenim dret a presentar una reclamació per demanar les compensacions que ens pertoquen.

Tenim el dret de ser informats dels nostres drets; i quan aquests no siguin respectats, és important que els reclamem

La Unió Europea no només marca els casos en què hem de ser compensats, sinó que també té establerts els mecanismes a través dels quals hem de presentar les nostres reclamacions. Primer de tot, davant de qualsevol incident, la companyia ens ha d'informar dels nostres drets. El pas següent és reclamar les compensacions a què tenim dret davant la mateixa companyia. Personalment, val a dir que la majoria de les vegades que n'he hagut de presentar una, les companyies l'han atès en els termes i terminis que marca legislació. Però si aquesta no respon o considerem que la resposta és insatisfactòria, hem de presentar una reclamació davant de l'organisme nacional competent del país on ha tingut lloc l'incident o bé on té la seu la companyia. En el cas d'Espanya, seria l'Agència Estatal de Seguretat Aèria per als viatges en avió; el Ministeri de Foment per als trajectes en tren i autocar; i per al vaixell l'Agència Espanyola de Consum o bé Ports de l'Estat, en funció del motiu de la reclamació.

Els drets que garanteix la UE als consumidors cobreixen totes les compres que s'hagin fet des d'un mateix punt –físic o a internet-

En el supòsit que fins i tot així seguíssim sense una resposta satisfactòria, hem de recórrer a una entitat de resolució alternativa de litigis o a una entitat de resolució de litigis en línia si vam fer la compra per internet. Com a últim tràmit, si considerem que els nostres drets no s'han respectat, podem adreçar-nos als tribunals del país on està registrada l'empresa.

Altres drets que tenim quan som de viatge

Són molts altres els drets que tenim i les lleis que ens protegeixen quan som de viatge. Per exemple, acaba d'entrar en vigor la legislació que protegeix els consumidors europeus quan reservem paquets de vacances combinats o serveis de compra vinculada, per tal que estiguem coberts si una de les empreses subcontractades no compleix les seves obligacions. Els drets que garanteix la UE als consumidors cobreixen totes les compres que s'hagin fet des d'un mateix punt –físic o a internet- i assegura que rebem el mateix servei i garanties sigui quin sigui l'indret de la Unió Europea on hem efectuat la compra.

Un altre aspecte important quan anem de viatge és la possibilitat de seguir comunicant-nos per telèfon o correu electrònic, de consultar informació a internet o consumir continguts en línia. Des de l'entrada en vigor de la legislació que suprimeix els recàrrecs per itinerància arreu de la UE, podem trucar i usar dades des de qualsevol estat membre com si fóssim a casa. A més, la UE també ha legislat perquè els europeus puguem gaudir de les nostres sèries preferides, música o continguts de plataformes online de subscripció sense patir restriccions per ser en un Estat que no és el nostre.

El benestar dels europeus és una prioritat fonamental per a la UE. Per això, la legislació també regula aspectes no només monetaris sinó de seguretat i salut.

Quan viatgem per la UE, hem de dur sempre amb nosaltres la Targeta Sanitària Europea per tal que, si necessitem atenció mèdica, puguem ser atesos en les mateixes condicions i amb el mateix cost que un ciutadà de l'estat membre on siguem. Si el que necessitem és suport consular davant d'una emergència, per pèrdua de documentació o qualsevol altre cas i ens trobem en una ciutat on no hi ha ambaixada o consolat del nostre país, podem dirigir-nos a l'ambaixada o representació consular de qualsevol dels estats de la Unió Europea. Finalment, cal recordar també que el 112 és el número d'emergència on ens atendran des de qualsevol indret de la UE en les 24 llengües oficials.