La productivitat també com a oportunitat

Parem atenció a la innovació, al talent i a la governança

Si encara no teniu indicadors de productivitat, penseu-hi i desenvolupeu-los | iStock
Si encara no teniu indicadors de productivitat, penseu-hi i desenvolupeu-los | iStock
Barcelona
20 de Desembre de 2022

Moltes empreses fan rodes de premsa per presentar públicament els seus resultats econòmics. Veureu que, entre molts altres conceptes, sempre parlen de facturació, habitualment d’ebitda i, a vegades, de resultats. Sens dubte són tres magnituds importantíssimes, fonamentals.

Pel que fa a les ràtios es sol parlar sovint de creixement, a vegades de rendibilitat i rarament de productivitat. Totes tres són transcendentals. Si totes tres són bones i estan per sobre de la mitjana del sector de manera continuada en el temps, llavors som davant una empresa d’alt rendiment. Si a més l’empresa és sostenible i compta amb el reconeixement dels clients i els competidors llavors ens apropem a l’excel·lència. Com més empreses excel·leixin en la seva activitat millor, millor per elles i millor per tothom.

En una economia de lliure mercat i en un món globalitzat la productivitat és determinant perquè la competitivitat és vital. Ambdues categories, productivitat i competitivitat, són distintes però estan molt interrelacionades.

La competitivitat consisteix en resoldre les necessitats del client millor que ho fan els competidors, amb més bon servei percebut, a menys cost o amb un equilibri idoni del mixt. Un factor cabdal per fer-ho possible és la productivitat que pot passar per fer-ho diferent, fer-ho millor o simplement aconseguir fer més per menys. La productivitat és en menor o major mesura crucial en funció de si produeixes quelcom que només pots proveir tu o també ho proporcionen altres empreses competidores de la teva activitat, si estàs al segon grup la productivitat et marcarà primer la rendibilitat, després el creixement i finalment la viabilitat.

Què és la productivitat? El DIEC defineix la productivitat com a relació entre la producció obtinguda i els factors emprats per a obtenir-la. El TERMCAT la defineix com a relació entre la producció obtinguda i els recursos emprats per a obtenir-la en un període de temps determinat.

Tot dependrà amb qui us vulgueu comparar, però ni les dades d’Espanya ni les de Catalunya són per estar cofois

De productivitat en podem parlar a nivell macro i micro. A nivell macro hi ha la informació disponible del INE i, d’ençà desembre de 2021, Eurostat publica dades de productivitat; si teniu curiositat podeu anar a la pàgina web i posar al buscador productivity-indicators. El que hi trobareu no us sorprendrà, tot dependrà amb qui us vulgueu comparar, però les dades ni a nivell d’Estat ni a nivell de país són per estar cofois. Ni Espanya ni Catalunya són al capdavant.

A nivell micro, que l’empresa creixi i sigui rendible és una bona notícia per tothom, per a la propietat i el seu personal, clients, proveïdors, per tot el seu ecosistema i també pel territori on és l’empresa i viu la seva gent. Si hom aspira a escenaris de creixement rendible s’ha de tenir ben present la productivitat. Una bona productivitat és un bon punt de partida per a una empresa, per contra una mala dada de productivitat és un toc d’alerta i si a sobre la tendència és negativa és un anunci de problemes.

Si ens interessa què podem fer a les nostres respectives organitzacions per millorar la productivitat parem atenció a la innovació, el talent i la governança, procurem que en els tres factors siguem tan ben situats on puguem ser, no en descuidem cap. La innovació, el talent i la governança són catalitzadors de la productivitat. Veiem algunes propostes que estan a les nostres mans portar-les a terme.

Com que l’objectiu sempre és que el client vingui i torni, la queixa i el suggeriment ens posa davant el mirall

Escolta activa i atenta, radar i escàner, que no se’ns passi res. Escoltar als clients i a les persones de les nostres organitzacions que hi tenen el contacte directe, habilitant circuits perquè les queixes, suggeriments i propostes de millora flueixin sense curtcircuits jeràrquics. Com que l’objectiu sempre és que el client vingui i torni, la queixa i el suggeriment ens posa davant el mirall i ens dona l’oportunitat de contrast entre el que pensem que s’ha de fer i la percepció que en rep el client de com ho fem, permet identificar punts de dolor o expectativa que potser cal polir o atendre.

Pel que fa a la innovació la suma combinada de serendipitat i prototipatge poden ser molt fructífers, ment oberta. Clima i dinàmiques d’estímul favorables a propiciar que la gent s’atreveixi a proposar, les bones idees poden sorgir en qualsevol moment i ningú en té l’exclusiva, ser prolífers en la generació d’idees. Una metodologia àgil de decantació i assaig farà la resta, trobar el punt mig entre no matar-ho abans d’hora i no dedicar-hi més temps ni recursos dels estrictament necessaris. I sense oblidar mai que l’èxit ha de tenir el seu reconeixement.

Si encara no teniu indicadors de productivitat, penseu-hi i desenvolupeu-los

El que no es mesura no existeix, no s’avalua i no es millora. Si encara no teniu indicadors de productivitat, penseu-hi i desenvolupeu-los, optant per l’obvi i senzill, ja tindreu temps de sofisticar-ho. Si ja els teniu, optimitzeu-los i incorporeu-los amb impacte al nucli dur de la presa de decisions en els punts clau que mouen voluntats i canalitzen energies. Us ajudarà a objectivar el debat i us empenyerà a tenir el dimensionament adequat i el millor equip possible, la gent més preparada, més treballadora, més creativa, més compromesa, en definitiva, més productiva. També us ajudarà a estructurar l’anàlisi, a incorporar elements de flexibilitat i mantenir-los com elements clau de competitivitat.

Per acabar, una proposta ambiciosa, incorporar la productivitat com a factor de millora retributiva. La inflació interanual estimada al mes de novembre és del 6,8%, sense oblidar que al juliol va arribar a ser del 10,8% a Espanya i del 10,3% a Catalunya. Si la inflació dura comportarà tensió social, reivindicació de revisió de salaris i els efectes de segona ronda.

Sigueu agosarats, considereu vincular la millora retributiva a la productivitat

Feu de la necessitat virtut, és una oportunitat d’or per un guanyar-guanyar, sigueu agosarats, considereu vincular la millora retributiva a la productivitat, vinculeu-hi també una dotació addicional del pressupost de formació, tothom hi guanyarà. Atreviu-vos, és un instrument que us permetrà alinear tota l’organització cap un objectiu clar, articular la relació amb la representació social en torn a un factor de compromís col·lectiu i de millora de la capacitació de les persones, comprometent pressupost de formació i retribució no consolidable, vinculats a l’obtenció de nivells de productivitat o rendibilitat.

Que l’empresa sigui més productiva és bo per tothom i pot beneficiar a tothom.