Professor al Departament d'Empresa de la UAB

Què opina de la publicitat del BBVA?

20 de Desembre de 2024
Joan Llonch

En aquestes nadales, a banda dels anuncis de perfums, cava, torrons i joguines, tindrem un bombardeig d'anuncis de BBVA tractant de convèncer els accionistes del Banc Sabadell perquè acudeixin a l'OPA hostil que el BBVA els ha llançat. Des que la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència (CNMC) va decidir traslladar l'informe sobre l'OPA a la fase 2, el BBVA ens ha estat martellejant amb un anunci en el qual uns teòrics accionistes de BBVA es dirigeixen a altres teòrics accionistes del Sabadell (malgrat que és poc creïble que els accionistes de l'entitat opant parlin amb els de l'opada, i menys encara al mig d'una OPA hostil).

 

Atès el curt espai de temps transcorregut entre la decisió de la CNMC i l'inici de l'emissió d'aquesta campanya fa la impressió que era una campanya ja preparada per a quan s'iniciés el procés d'oferta de bescanvi d'accions. Només així s'explica l'insistent que resulta. Tenint en compte que la majoria dels analistes pronostiquen que la decisió de la CNMC es dilatarà fins a la pròxima primavera, en el cas que la freqüència d'emissió dels anuncis de BBVA continuï com fins ara, no puc imaginar el cansament que aquesta campanya publicitària provocarà entre l'audiència.

En publicitat hi ha diversos fets totalment contrastats. D'una banda, que campanyes amb una alta freqüència d'emissió incrementen el record del producte o marca de forma molt ràpida, però un cop finalitzen, el record cau en picat. D'altra banda, les campanyes més dilatades en el temps generen un record menys potent, però quan acaben, el record roman durant més temps. A més, està també perfectament demostrat que campanyes amb una alta freqüència d'emissió, com la de BBVA, si es dilaten en el temps, acaben provocant rebuig entre l'audiència.

 

"Està perfectament demostrat que campanyes amb una alta freqüència d'emissió, si es dilaten en el temps, acaben provocant rebuig entre l'audiència"

Evidentment, hi ha tècniques publicitàries per mitigar de manera eficaç aquest rebuig, tècniques totalment contrastades des del punt de vista empíric. Pel que sembla, els assessors en comunicació de BBVA, o no les saben o no les volen aplicar, tot i que el banc està invertint una quantitat ingent de recursos en mitjans publicitaris. Com a pista només els diré que una inversió financera, que és un producte de compra amb una "alta implicació", no té res a veure amb un perfum, un cava, un torró o una joguina, que són productes de compra de "baixa implicació", i, per tant, requereixen una estratègia de comunicació molt diferent.