25
de Novembre
de
2014
Act.
26
de Novembre
de
2014
Una app per a un negoci que permeti oferir una millor experiència als clients, o una idea brillant per una app que revolucionarà el món de la missatgeria. En tots dos casos, abans de recórrer a una empresa de desenvolupament mòbil, s'han de tenir clars els factors que més influeixen en el pressupost de disseny i implementació d'una aplicació.
És molt habitual escoltar frases del tipus "quant costa desenvolupar un Instagram?", o "m'agradaria fer alguna cosa similar a Twitter però més senzill". Però, som realment conscients del que implica desenvolupar projectes com Instagram o Twitter? Coneixem tots els components que formen part d'un projecte d'aplicació mòbil per poder avaluar millor l'impacte dels nostres requeriments sobre el pressupost final?
El més important per poder preparar un pressupost és tenir una bona valoració de l'estat actual del projecte. No és el mateix acudir amb una idea sense validar, que aportar un bon estudi de mercat, anàlisi de la competència i esbossos de l'aplicació.
Partint de la base que volem un projecte de qualitat, la checklist es podria resumir en els següents punts:
1. Volem una app que es pugui executar en diversos sistemes operatius (iOS, Android, Windows Phone)? En cas afirmatiu, haurem de decidir si volem apostar per tecnologies natives (un desenvolupament per plataforma) o utilitzar algun sistema multiplataforma com Phonegap o Titanium, que permeten agilitzar-ne el desenvolupament i el manteniment, ajustant els costos però penalitzant l'experiència d'usuari.
2. Valorar si l'aplicació s'utilitzarà només en smartphones o també en tauletes, encara que la línia que els separa sigui cada vegada més fina i aquest aspecte cada vegada tingui menys impacte sobre el pressupost final.
3. Es disposa d'esbossos/wireframes de l'estructura de l'app? En cas afirmatiu, es disposa també d'una primera proposta de disseny i d'una guia d'estil?
4. Serà una app que pugui funcionar sense necessitat de connexió o necessitarem descarregar i actualitzar contingut de la xarxa? En aquest últim cas, es disposa ja del servidor que proporcionarà la informació a l'aplicació, o s'haurà de desenvolupar com a part del projecte?
5. En quins idiomes estarà disponible l'app? No és tan rellevant el nombre com plantejar des d'un principi si l'aplicació serà multi idioma.
Una vegada contestades aquestes preguntes que estableixen el marc genèric del projecte, s'ha d'aprofundir en cadascuna de les tasques a dur a terme durant el desenvolupament de l'app per poder obtenir una valoració adequada.
Disseny mòbil
El disseny és, si no el factor més important, un dels més rellevants juntament amb la usabilitat per a l'èxit d'una app. Excepte en comptades excepcions, totes les apps que triomfen en els marketplaces d'aplicacions tenen un disseny i una experiència d'usuari excel·lent, així com una cura impecable pels detalls. Podem trobar exemples de les apps de referència en webs com pttrns.
És molt important comptar amb professionals amb experiència en el món mobile per al disseny de la plataforma, ja que les característiques i limitacions d'una experiència mòbil són molt diferents a un altre tipus d'entorn.
El primer serà dissenyar l'estructura de l'aplicació, i per a això serà necessari "dibuixar" els esbossos o wireframes que mostrin totes les pantalles. Això és un bon exercici per veure l'abast real del projecte. Encara que pensem que tenim una app senzilla entre mans, una vegada tenim els wireframes podem veure que, de mitjana, una aplicació té entre 15 i 20 pantalles. Existeixen moltes eines per crear wireframes com BalsamiqMockups i eines que ens permeten crear prototips navegables com Flinto.
Aquestes pantalles s'hauran de passar després a disseny final, aplicant la guia d'estil de la marca i tenint sempre en compte el target al qual va dirigida l'app.
Programació
Una vegada definit el projecte i decidit el disseny, és el moment de realitzar la implementació. Els factors que més influeixen en el desenvolupament són:
● Integració amb serveis de tercers: per exemple connexió amb Facebook per obtenir els gustos dels teus usuaris.
● Connexió amb servidor per a l'obtenció de dades i existència de perfils d'usuari: per exemple obtenir el text d'una notícia en el cas d'una app d'un diari.
● Ús dels components propis d'un dispositiu mòbil: GPS, reproductor musical, agenda, mapes, etc.
● Integració amb notificacions push, analytics, etc.
● Model de negoci: no és el mateix desenvolupar una aplicació de pagament, que una app gratuïta amb compres dins de l'app que requereixen una gestió.
Amb tota aquesta informació i havent entès quins són els factors de major impacte en el projecte, és el moment de sol·licitar el nostre pressupost i respondre a la pregunta: quant costa desenvolupar la meva app?
La resposta ràpida: una mitjana de 20.000€ per plataforma i tres mesos de desenvolupament. Però si voleu obtenir una estimació més ajustada al vostre projecte, sempre podeu consultar eines web com Quant costa la meva app?; que us permetrà obtenir un pressupost orientatiu basat en les vostres necessitats.
Màrqueting i promoció
Ah, però encara no hem acabat. Una vegada tinc la meva aplicació al mercat, el projecte no ha fet més que començar. Serà necessari tenir preparada una bona estratègia de màrqueting i promoció, per poder donar a conèixer la meva app i atreure els usuaris.
Existeixen serveis per realitzar notes de premsa com prMac o serveis per promocionar les apps a targets molt concrets com Facebook App Ads. Hem de contemplar al pressupost de la nostra app aquests serveis posteriors al desenvolupament.
És molt habitual escoltar frases del tipus "quant costa desenvolupar un Instagram?", o "m'agradaria fer alguna cosa similar a Twitter però més senzill". Però, som realment conscients del que implica desenvolupar projectes com Instagram o Twitter? Coneixem tots els components que formen part d'un projecte d'aplicació mòbil per poder avaluar millor l'impacte dels nostres requeriments sobre el pressupost final?
El més important per poder preparar un pressupost és tenir una bona valoració de l'estat actual del projecte. No és el mateix acudir amb una idea sense validar, que aportar un bon estudi de mercat, anàlisi de la competència i esbossos de l'aplicació.
Partint de la base que volem un projecte de qualitat, la checklist es podria resumir en els següents punts:
1. Volem una app que es pugui executar en diversos sistemes operatius (iOS, Android, Windows Phone)? En cas afirmatiu, haurem de decidir si volem apostar per tecnologies natives (un desenvolupament per plataforma) o utilitzar algun sistema multiplataforma com Phonegap o Titanium, que permeten agilitzar-ne el desenvolupament i el manteniment, ajustant els costos però penalitzant l'experiència d'usuari.
2. Valorar si l'aplicació s'utilitzarà només en smartphones o també en tauletes, encara que la línia que els separa sigui cada vegada més fina i aquest aspecte cada vegada tingui menys impacte sobre el pressupost final.
3. Es disposa d'esbossos/wireframes de l'estructura de l'app? En cas afirmatiu, es disposa també d'una primera proposta de disseny i d'una guia d'estil?
4. Serà una app que pugui funcionar sense necessitat de connexió o necessitarem descarregar i actualitzar contingut de la xarxa? En aquest últim cas, es disposa ja del servidor que proporcionarà la informació a l'aplicació, o s'haurà de desenvolupar com a part del projecte?
5. En quins idiomes estarà disponible l'app? No és tan rellevant el nombre com plantejar des d'un principi si l'aplicació serà multi idioma.
Una vegada contestades aquestes preguntes que estableixen el marc genèric del projecte, s'ha d'aprofundir en cadascuna de les tasques a dur a terme durant el desenvolupament de l'app per poder obtenir una valoració adequada.
Disseny mòbil
El disseny és, si no el factor més important, un dels més rellevants juntament amb la usabilitat per a l'èxit d'una app. Excepte en comptades excepcions, totes les apps que triomfen en els marketplaces d'aplicacions tenen un disseny i una experiència d'usuari excel·lent, així com una cura impecable pels detalls. Podem trobar exemples de les apps de referència en webs com pttrns.
És molt important comptar amb professionals amb experiència en el món mobile per al disseny de la plataforma, ja que les característiques i limitacions d'una experiència mòbil són molt diferents a un altre tipus d'entorn.
El primer serà dissenyar l'estructura de l'aplicació, i per a això serà necessari "dibuixar" els esbossos o wireframes que mostrin totes les pantalles. Això és un bon exercici per veure l'abast real del projecte. Encara que pensem que tenim una app senzilla entre mans, una vegada tenim els wireframes podem veure que, de mitjana, una aplicació té entre 15 i 20 pantalles. Existeixen moltes eines per crear wireframes com BalsamiqMockups i eines que ens permeten crear prototips navegables com Flinto.
Aquestes pantalles s'hauran de passar després a disseny final, aplicant la guia d'estil de la marca i tenint sempre en compte el target al qual va dirigida l'app.
Programació
Una vegada definit el projecte i decidit el disseny, és el moment de realitzar la implementació. Els factors que més influeixen en el desenvolupament són:
● Integració amb serveis de tercers: per exemple connexió amb Facebook per obtenir els gustos dels teus usuaris.
● Connexió amb servidor per a l'obtenció de dades i existència de perfils d'usuari: per exemple obtenir el text d'una notícia en el cas d'una app d'un diari.
● Ús dels components propis d'un dispositiu mòbil: GPS, reproductor musical, agenda, mapes, etc.
● Integració amb notificacions push, analytics, etc.
● Model de negoci: no és el mateix desenvolupar una aplicació de pagament, que una app gratuïta amb compres dins de l'app que requereixen una gestió.
Amb tota aquesta informació i havent entès quins són els factors de major impacte en el projecte, és el moment de sol·licitar el nostre pressupost i respondre a la pregunta: quant costa desenvolupar la meva app?
La resposta ràpida: una mitjana de 20.000€ per plataforma i tres mesos de desenvolupament. Però si voleu obtenir una estimació més ajustada al vostre projecte, sempre podeu consultar eines web com Quant costa la meva app?; que us permetrà obtenir un pressupost orientatiu basat en les vostres necessitats.
Màrqueting i promoció
Ah, però encara no hem acabat. Una vegada tinc la meva aplicació al mercat, el projecte no ha fet més que començar. Serà necessari tenir preparada una bona estratègia de màrqueting i promoció, per poder donar a conèixer la meva app i atreure els usuaris.
Existeixen serveis per realitzar notes de premsa com prMac o serveis per promocionar les apps a targets molt concrets com Facebook App Ads. Hem de contemplar al pressupost de la nostra app aquests serveis posteriors al desenvolupament.