El Social Media Managerés una figura de moda a Espanya. És un lloc de feina relativament nou a les empreses i, de vegades, resulta difícil conèixer quin perfil professional cobreix les seves funciones. En aquest article volem orientar-vos sobre les qüestions que s'han de tenir en compte durant el procés de selecció dels candidats.
1. Lideratge
La capacitat de liderar un equip i de liderar-se a ell mateix (o ella mateixa) marcarà la diferència. Un bon líder és capaç de treure el millor de cada un dels membres del seu equip, de potenciar-ne les qualitats i de conduir-los cap a l'objectiu compartit de la manera més exitosa possible.
Saber organitzar les tasques i delegar-les en les persones adequades, tot brindant la confiança i el suport perquè puguin dur-les a terme amb excel·lència forma part de la missió d'un bon Social Media Manager.
2. Capacitat estratègica
Ser un bon estrateg quan parlem de màrqueting i de xarxes socials és una aptitud essencial. Saber establir un horitzó ambiciós i unes línies d'actuació efectives, estratègicament planificades conduirà la nostra empresa cap a l'èxit.
3. Comunicació consistent
La comunicació que traspua una empresa ha de ser coherent i congruent en cada nivell, a més de consistent en el temps. L'ambigüitat i les contradiccions desconcerten i fan perdre credibilitat.
Els actes i les paraules, les persones i la comunicació corporativa han de dur un mateix segell. El Social Media Manager ha de procurar que els mitjans socials vagin també alineats, que sumin a l'hora d'avançar cap als objectius establerts.
4. Marca personal
La persona que opta a un lloc com a Social Media Manager ha de tenir la seva marca personal impecable. Predicar amb l'exemple és l'argument més convincent. Serà útil observar com s'expressa, quin tipus de publicacions comparteix i amb quin to enfoca les seves intervencions a les xarxes socials. El seu estil i valors encaixen amb la línia comunicativa de l'empresa?
5. Flexibilitat i capacitat d'improvisació
No totes les persones saben reaccionar de la forma adequada a situacions diverses, amb mà esquerra i fent valdre l'empresa que representen. Són moltes les situacionsimprevistes en què es pot trobar un Social Media Manager i moltes les situacions en què haurà de respondre de forma valenta però també diplomàtica. Les crisis als mitjans socials, si no se saben apaivagar de la manera adequada, poden ser demolidores per a una marca. La responsabilitat és gran i la persona ha de ser capaç d'estar a l'altura.
6. Ment analítica
Saber analitzar, interpretar i treure conclusions de les mètriques aporta un coneixement molt valuós a l'empresa. Si se'n sap la causa, les desviacions i els errors es poden corregir per no repetir-los. Només així s'aprèn i s'avança. Escollir els indicadors (KPIs) adequats per obtenir la informació que necessitem és clau per conèixer les tendències i ser competitius.
7. Esperit inquiet, vibrant i apassionat per conèixer i aprendre
Les xarxes socials, el móntecnològic, la societat i els hàbits de les persones són àmbits en continuatransformació. El que era vàlid ahir, avui ja no ho és. No hi ha paradigmes duradors en el temps, ni regles fixes o patrons immutables. Comprendre que tot flueix, acceptar que el canvi és la qualitat més permanent i ser actor en aquest escenari obre la ment. La creativitat, la predisposició a aprendre i la visió de futur són, per a un bon Social Media Manager, habilitats estratègiques.