emprendedora y Presidenta de Adigital

10 reflexions abans de llançar-se a ser emprenedor

08 de Desembre de 2015
Elena Gómez

Ara que està tan de moda això de "ser emprenedor", m'agradaria dedicar aquest article a desmuntar el mite de l'apassionant que és… i que serveixi de reflexió per qui vulgui llançar-se a l'aventura de crear la seva pròpia empresa. "Emprenedor" per a mi és una actitud. Però quan engegues la teva idea, et converteixes en empresari o empresària. És a dir, ets empresari quan comences a destinar fons per registrar la teva marca, el teu domini, el teu CIF, a contractar equip… Emprendre.

Fa uns dies vaig llegir un article de Sallie Krawcheck, qui, després de treballar molts anys com a directiva en Merrill Lynch, es va fer empresària comprant la Xarxa Ellevate (és l'equivalent al mercat USA de Womenalia.com). Sallie explica per què ser un emprenedor/empresari és molt més dur, fins i tot, que treballar en Wall Street durant la pitjor crisi financera.

Jo, com a empresària, estic col·laborant sigui com a fundadora, inversora o com a membre del consell en 12 projectes empresarials. I voldria transmetre-us una visió objectiva de la realitat que significa ser empresari. Crec que el que he viscut i estic vivint al llarg dels últims 15 anys em dóna una visió d'una realitat que és la que és i que avui comparteixo amb vosaltres en grans trets. Dir que ets emprenedor a algunes persones els sembla "guai"…

Desenvolupar una idea i convertir-la en un projecte viable pot ser apassionant però és molt dur i no tothom serveix per a això. Per això he descrit aquí 10 reflexions per a les persones que s'estan plantejant deixar el seu treball habitual en una bona empresa per llançar-se a emprendre. Fins i tot, pensant en la gent que capitalitza l'atur i es llança a muntar un projecte en lloc de buscar un treball adequat als seus valors i capacitats, malgrat les dificultats a les quals ha d'enfrontar-se actualment. I fins i tot, a fer-ho fora del seu país amb el sacrifici i renúncies que suposa!

1. Si necessitaràs finançament aliè, que sàpigues que és molt difícil trobar diners per al teu projecte. La majoria dels projectes (uns 10 de cada 1) moren per aquest motiu. Si treballes en una gran empresa, no estàs acostumat a barallar-te en aquest camp. Fins i tot pot arribar a ser humiliant i desesperant presentar el teu projecte a 100 persones per aconseguir inversors i que totes et diguin que no. I seguir i seguir.

2. És molt difícil començar a tenir clients tant si treballes en B2B com a B2C. Si treballes en una gran empresa, és bastant fàcil que, quan cridis a potencials clients, se't posin al telèfon, ja que representes a una gran corporació. En canvi, en una empresa que ho té tot per demostrar i està recentment creada, les teves trucades normalment no seran contestades o les respostes es dilatin "sine die"…

3. Contractar talent és molt complicat. Primer, els salaris que pots oferir són molt baixos i a més, el teu projecte té molt risc. És difícil conquerir a persones molt vàlides perquè s'arrisquin a deixar la seva ocupació estable i entrar en el teu projecte. A més, a Espanya, no tenim eines que no siguin prohibitives fiscalment per poder pagar salaris amb accions en l'empresa. Si treballes en una gran empresa, és molt més fàcil atreure talent amb un bon salari i amb un projecte consolidat.

4. Cobraràs un salari molt més reduït. I quan dic més reduït, pot ser de 3 a 10 vegades menor del que guanyaries en una empresa establerta. És a dir, passaràs anys de privacions fins que la teva empresa vagi bé i puguis permetre't un salari millor. O fins que la venguis… i en aquests casos, pots aconseguir un gran negoci. Tampoc és fàcil aconseguir-ho.

5. Hauràs de fer front a complicades legislacions, tràmits burocràtics, normatives fiscals, etc.… En una empresa mitjana i gran, hi ha departaments que es dediquen a aquests tràmits. En una empresa que comença, encara que tinguis contractats advocats, gestories, assessors… hi ha moltíssims temes que hauràs de tramitar tu personalment i que no tenen res a veure amb el teu negoci i que, probablement, consideraràs, amb raó, una pèrdua de temps.

6. Tindràs constants problemes de cash. Crec que aquest és el problema més greu del dia a dia de l'emprenedor convertit en empresari. A més, si el teu fort no són les finances, aquest serà el teu pitjor malson.

7.Menor estatus: oficina poc representativa i no tindràs pressupost per a una secretària o assistant! No és el mateix dir que ets CEO de Coca-Cola, o treballar, simplement, en Coca-Cola, que ser CEO d'una empresa recentment creada en unes oficines de 70 m2.

8. La majoria de les vegades hauràs de prendre decisions en solitari i a vegades, sense el coneixement necessari per falta d'assessors experts en determinats temes. En canvi, en una gran empresa hi ha especialistes per a tot i les decisions solen prendre's després de discutir-les en comitès.

9. S'ha acabat la seguretat i la tranquil·litat. No tindràs mitjans per a gairebé res. Això és molt diferent a treballar per compte d'altri, cosa que jo també he fet en els meus començaments professionals.

10. No hi ha temps lliure, ni desconnexió, ni caps de setmana… En una empresa on ets empleat, encara que hi hagi alguna excepció, es pot desconnectar els caps de setmana, en vacances, etc. Quan ets empresari o empresària, et toca estar always on.Tota la responsabilitat recau sobre tu, per tant no podràs desconnectar mai.

Malgrat tot l'anterior, no canviaria ser empresària per qualsevol altre treball en una gran empresa! De fet, he tingut bones ofertes per treballar pels altres, guanyant diverses vegades la quantitat del meu salari actual. I no ho canviaria per res del món!

Elena Gómez publica regularment els seus articles a "Mujeres Consejeras y Consejables".