Visionar en les organitzacions què està passant en l'era digital és clau per auditar com estem gestionant l'adaptació al canvi de l'
empresa, dels seus sistemes, processos i les seves persones. Una anàlisi que no hauria de ser anual sinó permanent, donada la gran velocitat dels avanços tecnològics i el potencial del
Big Data per a la presa de decisions estratègiques i/o en temps real.
2015 és l'any de la transformació digital de les organitzacions a nivell intern,
employee centricity. Un any on hauran de reinventar-se les estratègies de
recursos humans, gestió del talent,
employer branding, selecció, formació i desenvolupament, compensació i beneficis… Perquè el repte digital va de persones, i de posar també a l'empleat al centre de l'organització (
employee centricity) per involucrar-ho i empoderar-ho en la transformació digital de la
companyia. Un empleat digital, que també ha canviat, en un escenari en el qual els
avanços digitals requereixen donar resposta a noves necessitats, i on les
empreses s'enfronten al repte de passar de ser jeràrquiques, lentes i burocràtiques a ser àgils, innovadores, eficients i atractives per al talent actual i futur. Com abordar el repte?
1. Rol dels RRHH més transversal Del concepte de
HR Business Partner a potenciar el valor
People-Persones. S'ha treballat dur des de RRHH per associar el seu rol a recolzar al
negoci, però ara el millor suport és ajudar els
empleats a adaptar-se als nous entorns digitals i alinear les estratègies que es duguin a terme en totes les àrees, projectes, unitats, països… RRHH és expert en gestió del canvi, transversalitat i el seu rol impulsor en la
transformació digital de les organitzacions serà clau.
2. Xarxes Socials Corporatives com a palanques de canvi Un repte no tecnològic, sinó d'adopció que requereix un pla d'acció, impulsió i dinamització, per traslladar internament la mentalitat digital, i aconseguir els avantatges que aporten aquestes plataformes quant a
productivitat, eficiència, col·laboració, localització del coneixement intern i del
talent, suma de la intel·ligència col·lectiva.
3. Redefinició EVP (Employee Value Proposition) És molt urgent definir els
beneficis tangibles i emocionals que ens fan especials i diferents com a
empresa davant un empleat connectat i atent a les propostes de valor més atractives d'altres
empreses, i que després de les seqüeles de la crisi i les reestructuracions és més vulnerable.
4. Espais de treball atractius, inspiracionals i relacionals Transformar-nos en empreses més planes, transparents, innovadores, digitals, efectuar decisions més ràpides… Passarà per haver-hi
oficines de treball que potenciïn aquests valors: menys despatxos personals i més zones comunes, sales equipades per facilitar reunions amb equips deslocalizats, zones de descans per facilitar la relació, ambients per potenciar la inspiració, els
workplaces.5. Digital Employer Branding Ara més que mai la "marca com a ocupadors" és de vital importància, però treballar-la requereix de noves fórmules i estratègies d'
employer branding adaptades a un nou empleat i candidat que ara es mou i interactua en els entorns digitals.
6. Webs corporatives d'ocupació interactivesÉs urgent canviar les actuals webs d'ocupació o seccions "treballa amb nosaltres" (
corporate careers websites) totalment desfasades i gens atractives al que espera un candidat digital. Són la porta d'entrada i la millor carta de presentació per comunicar el que és treballar en la nostra empresa.
7. Del CRM per a clients al TRM per a candidats Gestionar les relacions amb els candidats, passius i actius, que visitin els nostres espais online i participin en els nostres continguts interactius serà possible amb un CRM Intern (
TRM, Talent Relationship Management). Dissenyar un bon Pla Relacional facilitarà, personalitzarà i enriquirà la relació amb el
talent, a més de permetre digitalitzar i optimitzar els processos de captació, selecció i contractació.
8. Comunitats de Talent Per unir en una comunitat al nostre talent potencial amb l'objectiu de conèixer-ho millor, establint relacions duradores en el temps i no subjectes a una
oferta de treball concreta. L'atractiu es basa en el
networking entre perfils als quals els uneixen interessos comuns, i en el contingut de valor que de forma actualitzada i privilegiada obtenen els membres.
9. Els TripAdvisor per a treballs Comunitats online en les quals els
empleats o ex-empleats d'una companyia poden donar les seves opinions de manera anònima, especificant els seus salaris, puntuant al CEO, l'ambient de treball, o explicant com afrontar una entrevista. De moment, les més conegudes són:
Glassdoor.com, amb forta implantació a EUA amb informació de sis milions de
companyies i
Reqlut.com que ha iniciat la seva marxa a Llatinoamèrica i amb focus a estendre's a Europa. Un repte perquè comencem a treballar el nostre employer branding des de ja!
10. Employee referral Software Sistemes en el núvol, com FairWare, que es personalitzen per a cada organització, i que faciliten que els
empleats difonguin les ofertes de treball de l'empresa als seus contactes de les
xarxes socials. Reben a canvi incentius i premis en funció de les recomanacions i/o la incorporació final d'un "referit". Una excel·lent iniciativa per a potencial el rol ambaixador dels empleats i molt útil per a sectors molt especialitzats.
11. Noves necessitats organitzacionals, rols i formació Les noves funcions i competències que necessitaran les empreses per afrontar i adaptar-se a la nova
economia digital, requerirà per part de RRHH atreure i seleccionar talent sobre la base de noves
professions digitals, així com, una forta aposta per la formació dels col·laboradors interns.
12. Gamificació Les dinàmiques de joc en el treball milloraran l'adopció d'objectius, reptes i rendiments. La diversió sumada a la recompensa i els incentius augmenta el nivell de compromís dels
empleats. Gartner ja va augurar que el 70% de les empreses
Forbes Global 2000 tindrien una aplicació o sistema de
gamificació en 2014.
13. Menys estructura i més flexibilitat Viurem un augment d'equips formats per empleats, consultors externs,
treballadors deslocalizats, etc. centrats en projectes, amb funcions i responsabilitats recurrents, que fomentaran estils d'acte-gestió molt més plans i àgils. Equips capaços d'expandir-se i contreure's basats en les
oportunitats i les condicions del mercat. Menys despeses generals de gestió, i menys despeses generals operatius.
14. Cap a organitzacions "líquides" Augment en la participació dels empleats en la definició de polítiques, processos… implicació perquè se sentin responsables, autors de les decisions i es autoregulen de forma autònoma, per afavorir l'eficiència i la velocitat. La
tendència serà aconseguir organitzacions "líquides", més horitzontals sense jerarquia fixa, basades en la confiança a través de la delegació i les decisions col·laboratives. Flexibles, híper comunicades, que innoven constantment i siguin capaços d'adaptar-se al canvi constant.
15. Integració de plataformes de HCM (Human Capital Management) Dels sistemes de
back office per automatitzar, emmagatzemar i gestionar les dades dels empleats (nòmina, administració formació, política de vacances, assistència…) a suites de plataformes en xarxa amb mòduls integrats que ajudaran a gestionar temes claus com:
formació, compensació i beneficis, carrera professional.
16. Ús self-service de les aplicacions HCM per part dels col·laboradors Gestionades des de RRHH però per ser usades com a acte-servei per part dels
empleats. Milloraran l'execució de processos, la gestió i modificació de plans, l'aconseguiment de ràpides aprovacions, flexibilitzar i personalitzar desenvolupaments de carrera, adaptar-se a diferents velocitats i programes de
formació, planificar objectius i fer el seguiment dels mateixos… Permetran satisfer les necessitats de forma més personalitzada, manejar el desafiament de generacions diferents, atendre millor als empleats que podran gestionar fàcilment la seva informació personal quan i des d'on ells prefereixen (PC o
dispositiu mòbil). Es reduiran les tasques administratives i els professionals de
RRHH podran centrar-se en iniciatives més estratègiques.
17. L'usabilitat de la tecnologia serà clau De programaris enutjosos (ardus sistemes de registre, complicats d'usar…) a plataformes integrades, fàcils i divertides. L'adopció serà clau i els
proveïdors estan prenent bona nota, redissenyat radicalment les seves interfícies d'usuari amb més disseny i incorporant aplicacions més
user-friendly. Prevaldrà en l'elecció de les mateixes, la funcionalitat i facilitat d'ús, així com, la capacitat d'anàlisi que permetin.
18. El gran desafiament del Big Data Invertir i focalitzar-se en aquest tema serà clau.
RRHH haurà de disposar de dades per analitzar, predir i adequar-se als reptes de negoci, per assegurar que els plans es mantenen, que l'empresa pot reaccionar a les necessitats canviants, i que l'estratègia de
negoci està d'acord amb les persones, els
recursos i els costos. El repte serà disposar manera fàcil, assequible i ràpida informació processable, i saber utilitzar aquest coneixement per prendre decisions i readaptar els plans.
19. Aplicacions mòbils no només versions mòbils Ja hi ha més
smartphones que ordinadors. Facilitar l'accés d'empleats i candidats a les nostres webs, comunitats, sistemes, plataformes…. serà fonamental. Una
aplicació mòbil ha de ser útil al primer o segon clic. Cuidat amb aplicacions de
RRHH amb infinitat de clics només per començar!
20. Solucions disruptives Ja existeixen nous players treballant en la combinació del
Big Data en temps real, l'avaluació dels models psicològics i la recopilació de dades socials. Un mix de psicòlegs i científics de dades que busquen entendre millor la relació entre les habilitats, la personalitat, el compromís i la cultura de l'
organització. De ben segur que trobaran característiques sobre el rendiment i sobre temes claus que mai haguéssim pogut imaginar.
Un escenari ple de reptes, apassionant per la riquesa que aportarà tant a les
empresescom als seus col·laboradors. A per el 2015!
Mireia Ranera publica regularment els seus articles a "Mujeres Consejeras y Consejables".