La història mai es repeteix però rima. Aquesta frase atribuïda a Mark Twain ens ve a dir que aparentment cada dia passen coses diferents, però que en el fons res és nou. Heràclit d'Efes, filòsof grec, fa 25 Segles, ja deia que no ens podem banyar dues vegades en el mateix riu, però la veritat és que el riu s'assembla molt a si mateix. Sempre està canviant, però ho fa d'acord amb unes pautes que es repeteixen, el gel a l'hivern, el desglaç a la primavera, l'estiatge a la fi de l'estiu, etc.
Així doncs la història "rima" en els principis universals immutables, però les coses que succeeixen són diferents. És a dir, de canvis sempre n'hi ha hagut, ara bé, són diferents en la forma en què es manifesten. Per tant, cal estar atents a dues coses: a la seqüència (rima) i als canvis (esdeveniments).
Fa cent anys les persones havien de menjar, vestir-se, tenir un habitatge, desplaçar-se, distreure's, comunicar-se, etc. Avui tot això també és necessari. Per tant, com hem dit, el que canvia al llarg de la història no és la rima, sinó la manera de cobrir aquestes necessitats.
"La normalitat és un concepte abstracte, una nominalització lingüística per referir-nos a allò que personalment, en el nostre imaginari, encaixa en el que desitgem". Si ho entenem així, caldria preguntar-nos a què ens referim amb la nova normalitat? És quelcom que ens ha de venir donat?, o és quelcom que hem de construir?
Preparar un pla per afrontar aquesta nova normalitat empresarial requereix saber interpretar com les noves tendències, les noves tecnologies, els canvis reguladors, econòmics, etc. poden acabar condicionant la nostra empresa. No es tracta tant d'adaptar-nos sobre la base del que ja teníem, sinó de construir models empresarials que s'adaptin als nous condicionants de l'entorn. El que hauríem de qüestionar-nos és el fet que si seguim igual que abans, podrem realment adaptar-nos a aquesta nova normalitat? En definitiva, parlar de la nova normalitat no deixa de ser un eufemisme que utilitzem per a conscienciar-nos que les coses, a partir d'ara, seran diferents.
"Preparar un pla per afrontar aquesta nova normalitat empresarial requereix saber interpretar les noves tendències, les noves tecnologies"
Un pla per a afrontar una etapa de canvis com l'actual (en aquest enllaç hi trobareu un 'Webinar' meu sobre plans de contingència) ha de contemplar els següents aspectes:
1. GESTIONAR el curt termini. Implica ocupar-se d'aquelles tasques que són urgents i molt importants per a l'empresa. En són exemples totes les mesures que les empreses han hagut de desplegar per a parar el cop de la COVID-19. ERTO per causes de força major, objectives, ajustos, ocupar-se de la liquiditat, etc. Són mesures importants i urgents. I també ho són les mesures de tipus tecnològiques, comercials, organitzatives, etc.
2. ADAPTAR-NOS en el curt/mig termini. Implica desenvolupar habilitats i competències dins de l'empresa que ens permetin aprofitar les oportunitats que es deriven dels canvis d'aquest nou escenari al qual ens hem d'adaptar.
3. ANTICIPAR-NOS en el mig/llarg termini. Quan l'empresa ha gestionat el més imminent i assegurat el mitjà termini, ha d'integrar en els seus quadres directius l'hàbit d'identificar periòdicament els riscos de futur, que malgrat que tenen una molt baixa probabilitat d'ocurrència, poden arribar a tenir un gran impacte en el negoci.
Finalment, és indispensable liderar l'evolució i els tempos d'aquests tres aspectes. Per això s'ha de tenir molt clara la diferència entre gestionar i liderar.
Gestionar permet millorar l'eficiència quan el model econòmic està definit. Liderar implica visionar models empresarials de futur i conduir voluntats. Els moments que vivim requereixen sens dubte grans dosis de lideratge.
Una de les preguntes que ens fem a vegades és, fins a quin punt, un bon gestor pot ser també un bon líder? Clar que sí, un bon gestor pot ser un gran líder, sempre que tingui la predisposició a escoltar, i no tingui por d'envoltar-se de gent amb perfils professionals que complementin la seva visió en allò que toca fer en cada moment.