El tema principal del MWC d’enguany ha estat altra vegada la IA. IA per tot arreu: a la feina, a la llar, al saló de bellesa però sobretot al mòbil. La IA-on-device és l’etiqueta amb què els fabricants venen característiques avançades als dispositius basades en IA generativa; models grans de llenguatge, petits, que es poden executar en el mòbil. Res nou en la utilització de la IA com a recurs de màrqueting.
Així doncs, les novetats en els mòbils més avançats es poden reduir al concepte d’IA. I també els no tan avançats. Quedeu-vos amb el concepte de reduir, que sortirà més endavant. Samsung va presentar la seva gamma més assequible, la A, una gamma que prescindeix de les opcions més avançades de la seva gamma S però que no renuncia a la IA. De manera similar, Apple va presentar la setmana passada (fora del MWC, ells van a banda) l’iPhone 16e, un terminal més assequible que tampoc no renuncia a la IA que està introduint tímidament i amb problemes als mòbils, en anglès AI, que Apple anomena Apple Intelligence.
"Els mòbils ja no es poden fer més grans, ni amb més mega-píxels, ni pràcticament més potents"
Qui no té cap problema són els dispositius que funcionen amb Android de Google. Google va arribar tard i malament a la cursa de la IA. Forçada per OpenAI i el seu ChatGPT es va veure obligada a llençar al mercat el seu Gemini quan encara n’estaven estudiant l’impacte al seu cercador, a qui pot canibalitzar i l’impacte general en la societat. La inversió de Microsoft en OpenAI va obligar Google a moure peça i anar a remolc, una posició en què no es trobava des de 1996, any de la seva creació.
Reduir és la paraula clau. Els mòbils ja no es poden fer més grans, ni amb més mega-píxels, ni pràcticament més potents. Ja fa temps que estem estancats en cicles de millores incrementals; el factor de forma, la tecnologia i la nostra biologia han portat els dispositius mòbils a un punt d’equillibri. La IA —IA-on-device— podria representar el canvi revolucionari que la indústria estava esperant? Sí, en més aspectes dels que sembla.
L’any passat ja vam veure com Deutsche Telekom presentava una prova de concepte d’un mòbil sense aplicacions. Si la IA és realment intel·ligent —o més competent que la dels assistents de veu actuals— ja no caldria cap aplicació que fes la feina. La primera aplicació prescindible seria Google, la resta anirien darrere. Posem un exemple.
Si avui decidiu anar a passar el cap de setmana a Riga, només us cal una estona de mòbil per organitzar-ho tot. Kayak.com o la web de Vueling per mirar vols, Booking o AirBnB per procurar-vos allotjament i el web de Turisme de Riga per veure què hi heu de fer els dies que hi sereu. Uns quants tocs a la pantalla, unes quantes validacions amb l’aplicació del banc, confirmacions de correus i cap a Riga divendres.

Si en lloc d’un mòbil amb aquests serveis hi teniu un assistent veritablement intel·ligent —competent— només us caldria dir-li el destí, quants sou i el pressupost màxim. El mòbil cercaria la xarxa per vosaltres les millors ofertes segons les vostres preferències anteriors i com aneu de quartos al banc —hi tindria accés—, miraria les valoracions que haguéssiu fet de diferents viatges i us en faria una proposta que només hauríeu d’acceptar amb una simple identificació facial perquè el robot sabés que no sou un robot. I cap a Riga falta gent.
Bé, d’aquests robots en diuen, en diem agents d’IA, assistents intel·ligents —competents— amb certes capacitats de presa de decisió en nom nostre; amb certa agència, d’aquí el nom. No diria que és la novetat que ha acaparat titulars del MWC perquè no n’ha acaparat cap, però és el corrent de fons al que tothom està atent, un corrent que es podria emportar empreses, models de negoci i sectors sencers de l’economia.
Recordeu que els dos grans jugadors que hi ha darrere aquestes aplicacions de la IA són, per una banda, Google amb el seu model Gemini i Microsoft que en virtut dels acords amb OpenAI té tots els seus models. Tots els entorns corporatius passen per la suite de Google al núvol o per la de Microsoft amb el seu entorn Windows, dispositius mòbils a banda. Salesforce ofereix Agentforce, agents autònoms per a certes tasques com suport a l’usuari, vendes, informació comercial. Agents, en aquest cas, que fan la feina d’agents humans. Altres marques de gran consum com la coreana LG també ha pujat al carro dels agents amb els seus “Personal agents”.
"Un pin de solapa intel·ligent que projectava informació a la mà i que va ser una de les estrelles de la darrera edició, ha desaparegut del MWC"
Podeu imaginar un agent basat en IA com algú que s’asseu al vostre ordinador i us ajuda, de moment, en les tasques més repetitives i de menys valor afegit. Agafa el teclat i el ratolí del vostre ordinador i va fent clic allà on toca per acabar comprant-vos els bitllets a Riga. De fet, no us cal imaginar massa; ho podeu veure en acció si feu servir el Operator d’OpenAI, un agent basat en ChatGPT que és capaç de fer això i molt més. Cert que no sempre amb èxit ni de manera totalment desatesa; de moment, i per seguretat, sempre demana validació quan cal passar la targeta). Ja us aviso que la prova us costarà com a mínim els 200 euros al mes de la llicència Pro, la més alta de ChatGPT. Si només en voleu saber més podeu llegir tot sobre Operator aquí.
En definitiva, el mur tecnològic i de factor de forma al que han arribat els dispositius mòbils, sumats amb l'omnipresència de la IA generativa amb els agents al capdavant, fan pensar que la pròxima iteració dels mòbils és la desaparició. També cal dir que els intents que n’hem vist fins ara no han estat reeixits; el de Humane Pin, un pin de solapa intel·ligent que projectava informació a la mà i que va ser una de les estrelles de la darrera edició, ha desaparegut del MWC, molt abans que els mòbils; l’ha comprada HP per menys del que valia.