Encara lluites per afegir
qualitat al teu producte? La carrera per afegir qualitat s'assembla perillosament a la carrera per abaixar els
preus: és una carrera amb un
final dubtós. Afegir qualitat com a estratègia de
competitivitat pot ser símptoma de que es té una orientació a producte, en lloc d'una orientació a la necessitat que tracta de satisfer al
mercat.
Amb una orientació al producte (miop) l'únic que se'ns acudeix és millorar el
producte. Amb una orientació al mercat (necessitats) s'arriba fàcilment a la conclusió de què no tot és afegir qualitat al producte (funcionalitats, matèries primeres,...) i que la cosa va molt més d'ajustar el
valor dels productes a les necessitats dels
consumidors.
Aquest ajustament a vegades vol dir augmentar la
qualitat i afegir coses, però a vegades vol dir tot el contrari: simplificar el producte, racionalitzar la seva qualitat. Avui en dia a ningú no li interessa comprar una jaqueta de tan bona qualitat que duri vint anys. D'aquí el triomf de gegants com ara
Zara o
Ikea. Dona per pensar, oi?