Director general de Grup Montaner

Aprendre del negoci en temps de crisi

16 d'Abril de 2020
Act. 17 d'Abril de 2020
Joan Montaner

La reflexió és un dels actes que més poden ajudar-nos en aquest període d’incertesa i dubtes. Hi ha dies on et costa veure la llum al final del túnel, però en canvi, també n’hi ha d’altres on, després de reflexionar, t'adones que nous camins s’il·luminen. Quan aconsegueixes parar i donar un cop d’ull al teu voltant, a la feina i a l’esforç que fan les persones que segueixen en actiu aquests dies comproves que és gràcies a elles que seguim tirant endavant. Ja fa dies que se’ns han presentat diversos reptes professionals i personals que fins ara no havíem tingut en compte. Però que de ben segur ens estan fent obrir els ulls.

 

Quan observo a les persones que avui dia treballen en sectors de primera necessitat, amb tot el que això implica, a les que s’han de quedar a casa per períodes indeterminats sense feina perquè les empreses han hagut de parar el seu funcionament o les que treballen a distància, és quan veus que gràcies a l’esforç de cada una d’elles, sigui com sigui, sortirem més forts d’aquesta crisi.

Enfront aquesta situació però, cal que tots posem el nostre gra de sorra. Per part de les empreses és important que en aquests moments puguem oferir tranquil·litat i seguretat als nostres treballadors/es, tant als que s’han vist afectats per mesures econòmiques com als que ara es troben en empreses de primera necessitat. En el meu cas, com a director d’un grup expert en Recursos Humans i que treballa amb persones, ens n’adonem cada dia de la por i incertesa que genera als treballadors/es el fet de presentar-se al seu lloc de treball. Sobretot quan es tracta dels sectors considerats de primera necessitat, on la producció ha anat en augment i també les plantilles. Empreses d’alimentació, càrnies o neteja industrial s’han vist forçades a ampliar el nombre de treballadors per fer front a l'alta demanda de productes que genera una societat cada vegada més insegura sobre com evolucionarà la situació. És un procés que va per llarg i que requereix una alta adaptació al canvi de circumstàncies que es viuen cada dia. I per adaptació em refereixo a la necessitat que les empreses siguin flexibles i si cal o formen part d’aquests sectors ara indispensables, multipliquin els esforços per garantir la seva productivitat.

 

"Com a director d’un grup expert en RH i que treballa amb persones, ens n’adonem cada dia de la por i incertesa que genera als treballadors/es el fet de presentar-se al seu lloc de treball"

Un dels grans reptes és garantir el proveïment dels serveis i productes a tercers, siguin quines siguin les condicions en les quals es trobi el mercat. Aquest repte és especialment significatiu a empreses de treball temporal i externalització (outsourcing), que han de poder oferir tranquil·litat i seguretat als clients per la incorporació de treballadors/es als seus centres, augmentant la flexibilitat de les seves estructures A més a més, durant aquesta situació és clau procurar que el percentatge d’absentisme (que en aquests moments augmenta a causa de la por al contagi) disminueixi ràpidament, tot i que a l’hora el nombre d’accidents va en descens. La productivitat d’aquests sectors no pot parar, no es pot veure afectada per manca de personal o subministraments, per això és tan important la sobre implicació de tots en aquests moments. És vital cuidar als treballadors/es en actiu en aquest període d’incertesa. S’han de garantir mesures de seguretat i aportar informació constant sobre les accions que es duen a terme per part de l’empresa per garantir la seva salut de manera que se sentin protegits i recolzats.

"És vital cuidar als treballadors/es en actiu en aquest període d’incertesa"

El que també ens ensenya la COVID-19 és que, ara més que mai, les empreses hem d’aprendre a actuar com a partners dels seus clients. No som proveïdors ja, ara som socis. En el cas de les empreses familiars, això forma part de la nostra essència i creiem que en moments així han d’aflorar les col·laboracions i adhesions entre tots. Aquests dies hem vist molta solidaritat, no només econòmica, on hi ha empreses que s’han mostrat obertes a renegociar contractes amb proveïdors i treballadors/es per facilitar el màxim possible aquesta situació, sinó també de coneixements i a escala emocional. Hi ha molts professionals que ofereixen el seu expertise a altres que ara mateix es troben perduts i que precisament aquesta nova informació o guia els ajudarà a reorganitzar el seu negoci o rutina personal. És gràcies a humanitzar aquesta crisi que seguim i seguirem endavant. Perquè ens portarà molts aprenentatges tècnics, logístics i econòmics, però sobretot també ens portarà molt més coneixement sobre les persones.

Per tant, també hi ha un focus personal. És moment d’adaptar els productes i serveis a les necessitats de la gent, i acostar-nos-hi no per vendre, sinó a aportar valor a escala humana. Entre tots sortirem d’aquesta vivència més forts, renovats i amb més idees i propostes de millora. Per aquest motiu és tan important no perdre el rumb i tenir moments d’anàlisi, de veure què funciona i què no, i sobretot, de pensar en com afrontarem el demà. Només així aconseguirem ser millors.