CEO de Ellas Deciden

Vulnerables

07 de Maig de 2021
Gemma Cernuda

Aquesta paraula és tan etèria que es condensa en pronunciar-la. La vulnerabilitat és una característica, qualitat, atribut que segons la Real Academia Española, s'utilitza per atribuir-lo a alguna cosa: "Que pot ser ferit o rebre lesió, físicament o moral". És a dir, que podem vulnerar alguna cosa física i també una acció moral. Aquest adjectiu s'associa a feblesa, fragilitat, mutabilitat, és adjudicat a alguna persona o cosa susceptible de ser transformada o manipulada. Ve del llatí vulnerabilis i això fa que les llengües romàniques usin la mateixa arrel i sigui en diversos idiomes molt semblant. Aquesta paraula i el seu significat em tenen atrapada. Serà per vivències personals o per la influència de la pandèmia, però allò vulnerable cada vegada està més present en la meva vida.

 

Ser vulnerable és obrir-te al món, exposar-te, mostrar-te transparent sense amagar cap carta. Ser vulnerable és ensenyar les teves fortaleses i les teves febleses. És mostrar-te de debò tal com ets, sense maquillatge. Ser vulnerable és dir "hola estic aquí, vull això i sóc així". Ser vulnerable és estar exposat al fet que et dolgui la vida però també a viure-la al màxim. Ser vulnerable és, en el fons i en la forma, ser valenta.

Quan ho portem al terreny del branding, a l'anàlisi de marques, veiem que aquest últim any, més que mai, les marques han mostrat la seva vulnerabilitat i en aquesta gesta han mostrat la seva valentia. S'han reinventat, han creat productes nous per a noves necessitats, s'han equivocat, han estat exitoses, han comès errors i han encertat molt també. Han estat més humanes que mai, han empatitzat amb el mercat, amb la societat, amb els seus consumidors i amb l'entorn. Això, lluny d'afeblir-les, les ha enfortit. Les ha consolidat. Les ha dotat de credibilitat.

 

La vulnerabilitat és cada vegada més un símbol, un senyal, una qualitat de les persones i les marques valentes

Quan et mostres autèntica i transparent, amb les teves fortaleses i febleses, amb els teus dubtes i les teves veritats, amb les teves pors i les teves proeses, amb els teus èxits i els teus fracassos, despertes admiració, respecte, inspiració i empatia al teu voltant. Per això la vulnerabilitat és cada vegada més un símbol, un senyal, una qualitat de les persones i les marques valentes. Quan ens mostrem vulnerables estem ensenyant les nostres cartes i no tenim por de perdre. De fet, és per si mateixa una actitud guanyadora.

Ja ho deia Oscar Wilde: "Hi ha una sola cosa pitjor en aquesta vida al fet que parlin de tu, i és que no parlin de tu", podríem dir "que parlin de tu encara que sigui malament"I en aquest raonament tenim el cas de la farmacèutica AstraZeneca (AZ), que de tants esments que ha tingut i tant que ha estat citada, ha passat de ser una marca invisible a ser superconeguda, a ser rebutjada i alhora admirada i desitjada. Tot això és el recorregut que una marca vulnerable transita. Aquesta marca o empresa mai hagués imaginat que tothom obriria els telenotícies amb la seva marca en pantalla i les principals veus del món l'esmentarien i explicarien la vacuna, l'empresa que hi ha darrere i la recerca que està liderant. Mai s'haguessin imaginat que ser portada i notícia pels efectes negatius de reaccions al medicament, portaria a un efecte bumerang que fa que els seus propis usuaris siguin els que la prescriuen. De fet, hi ha un efecte AstraZeneca i tot un debat públic i global dels efectes i de la pertinença de la seva vigència.

De tants esments que ha tingut i tant que ha estat citada AstraZeneca, ha passat de ser una marca invisible a ser superconeguda, a ser rebutjada i alhora admirada i desitjada

Ens hem trobat davant d'una marca vulnerable, d'una societat vulnerable i d'una pandèmia vulnerable que ha provocat que el més humà de les marques sigui el que més admirem i el que més ens apropa a aquestes. Mai hagués imaginat que tants esments d'una marca pels seus efectes negatius ajudarien a consolidar una imatge de marca eficaç, excel·lent i valenta.

Ser vulnerable és ser valent i ser valent és prendre decisions de vegades incòmodes.