La indústria catalana viu un moment dolç i pròsper. Hi ha sectors que estan tenint una major productivitat que altres, però en general, es dibuixa un escenari favorable al creixement a curt i mitjà termini. Podent deixar de banda la preocupació latent de les vendes de fa tan sols tres anys, el sector industrial està mostrant cada vegada més interès per l'eficiència i, per descomptat, per integrar sigui com sigui la indústria 4.0 en els seus processos.
Aquesta és, sens dubte, una bona notícia de base, perquè voler millorar és un símptoma saludable de prosperitat econòmica, si bé té alguns matisos. Des de Bossard, ens trobem amb diferents interlocutors en una indústria: el responsable de compres, el de producció, el CEO o el de logística, per citar els més comuns. I tot i que l'objectiu de tota empresa és la recerca d'eficiència i l'estalvi operatiu, el que advertim és que cada un d'ells prima els objectius independents del seu departament en la presa de decisions sense aplicar, en la majoria de casos, una visió estratègica global. Mentre el CEO busca reduir despeses totals i incrementar la productivitat, el responsable de compres vol els millors productes del món i el de logística el màxim estalvi de costos. Com s'unifica tot això? Cal aplicar coherència i solucions globals.
"Mentre el CEO busca reduir despeses totals i incrementar la productivitat, el responsable de compres vol els millors productes del món. Com s'unifica tot?"
La indústria 4.0 requereix processos interconnectats i això exigeix comunicació entre departaments. Tota organització que vulgui entrar a formar part de la indústria 4.0. ha d'assumir prèviament aquest procés de transformació digital, que implica un canvi de cultura corporativa. El problema més gran de les empreses a l'hora d'assumir el canvi tecnològic és la dificultat per crear una cultura digital.
Aquesta nova manera d'organitzar els mitjans de producció requereix versatilitat, transparència, coneixement, i per a això és clau la comunicació entre persones i entre departaments. El repte de la indústria catalana i espanyola és tenir el convenciment dels avantatges que suposa la indústria 4.0 i saber transmetre la visió estratègica del negoci amb uns criteris alineats i unificats.