Amb l'objectiu de donar resposta a moltes inquietuds de CEOs i directius, organitzem recentment des de Incipy, un desdejuni-conferència amb casos reals i best practices, sobre com liderar des dels llocs de màxima adreça, l'estratègia de transformació digital de l'empresa. Després d'un enriquidor debat, amb aportacions, experiències, reflexions….de tots els assistents, elaborem un interessant document de conclusions que a continuació us resumeixo.
1. No estem en una època de canvis, sinó en un canvi d'època. Es reinventen sectors, productes, serveis.
2. El nou entorn digital exigeix a les empreses adaptar-se, innovar i transformar els seus negocis, persones i processos. Només sobreviuran les empreses que situïn la innovació tecnològica i als seus clients en el centre de les seves activitats.
3. Els mitjans socials han empoderat a les persones (clients i empleats).
4. Les empreses saben que han d'abordar una transformació digital, però els principals frens són el desconeixement del "com" i la dificultat de molts directius a enfrontar-se a l'ús de les xarxes socials.
5. Aquelles empreses que han decidit iniciar el camí, ja estan liderant els seus sectors.
6. La major part dels processos de transformació digital reeixits se centren a impulsar una cultura 2.0 (transparència, col·laboració, coneixement compartit, innovació i connexió) i una organització centrada en el client.
7. Formació, xarxes socials corporatives i employer branding, són els 3 eixos clau per desenvolupar una cultura 2.0. Un repte encara per a moltes empreses.
8. Les competències digitals dels directius i professionals ja no són una oportunitat sinó una necessitat.
9. Una xarxa social corporativa no només és una palanca per a la transformació digital, sinó una oportunitat per incrementar la productivitat (un 25% segons Gartner).
10. No és tan important la inversió econòmica en un projecte de transformació digital enfront de les pèrdues si no s'aborda (moltes empreses ja han arribat tard).
11. Cuidar la marca en els entorns digitals no només és necessari per atreure i vincular clients, sinó també per atreure i retenir el millor talent.
12. No es tracta només d'aconseguir clients, sinó aconseguir que els nostres clients ens recomanin i saber qui són.
13. Convertir en extraordinari el convencional, així com compartir experiències i emocions amb els teus clients, ha de ser la base d'una estratègia digital.
14. Els projectes clau d'una empresa que vulgui centrar-se en el client són: una clara proposta de valor única i diferenciada; coneixement dels seus clients; una bona gestió de relació amb ells (CRM); una implicació i transformació de totes les àrees de la companyia i especialment d'atenció al client; mecanismes d'anàlisis de la informació; una correcta alineació de les àrees de màrqueting i IT; noves posicions i competències a cobrir.
15. Una bona estratègia digital no és tenir "un facebook o un twitter", sinó identificar noves oportunitats de negoci en incorporar l'eix digital en tota l'organització: nous mercats, productes, serveis.
No tinguem por de ser capdavanteres en el nou entorn. Ser-ho es pot convertir en la nostra gran oportunitat!