Directora General de la UPF Barcelona School of Management

Educació líquida

27 de Juny de 2017
Carme Martinell

Aquest gener va morir Zygmunt Bauman, filòsof i sociòleg considerat un dels més importants a Europa dels darrers anys. Bauman descrivia un món on tot canvia tan ràpidament que hom ja no busca l’acumulació de les coses sinó gaudir-les breument mentre es té accés a elles.

 

D’aquí se’n deriva el concepte d’educació líquida. L’adjectiu prové de la característica dels fluids, on el més important no és l’espai que ocupen sinó l’adaptació constant de forma al llarg del temps. Sota aquest concepte, l’educació es concebria com el producte que genera coneixement d’un sol ús, deixant enrere el concepte de coneixement per a tota la vida.

El gran repte, doncs, és transformar els processos de coneixement interns a les empreses per construir una cadena sense solució de continuïtat d’experiències i aprenentatges d’alt impacte i d’utilitat immediata. Molts haurem patit la veloç obsolescència de les bases de dades de coneixement que hem intentat construir buscant d’assegurar la centralització del coneixement dispers entre vàries persones de l’organització.

 

"Molts haurem patit la veloç obsolescència de les bases de dades de coneixement"

Els intents que jo he liderat han causat frustració en totes les parts: aquells que busquen informació útil la troben desactualitzada, aquells que l’han de posar no li troben sentit a dedicar-hi temps, i els que se’n responsabilitzen s’enutgen amb els qui no han fet la feina de col·laborar-hi. Cal trobar noves fórmules, on de ben segur les capacitats audiovisuals hi tindran un paper rellevant, amb productes que generin flashos d’alt impacte a les nostres retines i als nostres cervells. Per això cal, d’una banda, entendre aquest canvi de mentalitat, sobretot de les noves generacions; i de l’altra desenvolupar les capacitats en el nostre equip per adaptar-s’hi.

En conseqüència, les escoles que entrenem professionals per als nous reptes de futur tenim una doble obligació: transformar digitalment els professionals per oferir-los noves capacitats per comunicar el seu coneixement i aplicar el mateix concepte a la nostra oferta de formació. I fer-ho a través de solucions curtes, molt adaptades a les necessitats del moment i creant moments memorables que ens deixin petjada al llarg del temps.

Les capacitats comunicatives han d’incloure segur les tecnologies audiovisuals. Hem de saber crear i destruir vídeos tal i com ho fem amb les presentacions de la nostra eina d’ofimàtica. Però també hem d’aprendre a explicar el relat, l’anomenat storytelling, per fer l’argument interessant pel receptor, aplicar bones tècniques de locució, de creativitat i tècniques de síntesi per saber enviar el missatge adequat en el to desitjat.

"Volem demostrar que aquest sector també es pot reinventar"

Respecte l’educació, les escoles que creiem profundament en què un canvi és necessari, estem obligats a reinventar-nos per oferir rapidesa, adaptabilitat als canvis constants, personalització i mirada holística. I en una aposta decidida estem els qui volem donar exemple d’aquest nou paradigma i volem demostrar que aquest sector també es pot reinventar.