La innovació col·laborativa és un dels fenòmens que està emergint en la societat i en els negocis. La definiríem com el resultat d'un procés de diàleg, d'interacció, d'escolta i d'aliança entre diferents actors, en els quals les idees sorgeixen pel fet de col·laborar. En el món empresarial, empreses i emprenedors de sectors i activitats molt diferents decideixen compartir els seus coneixements i experiència per tal d'idear i millorar processos, productes i serveis.
Donar-li la importància que té a la co-innovació obre noves possibilitats de comprendre millor el rol que tenen les aliances a l' hora d'innovar. També posa el focus en la cerca d'oportunitats d'innovació de la manera en què les organitzacions interactuen, conversen, s'alien i cooperen.
En moltes empreses co-innovar encara no és una realitat, hi ha certes reticències pel fet de pensar que hi tenen més a perdre mostrant-se que a guanyar; egos, pors i males experiències ho alimenten. Però és la fórmula més senzilla, pràctica i efectiva per tal d'innovar en el futur.
La diferència respecte a la innovació, tal com l' hem entès fins ara, és que els mercats són més complexos i a l'empresa tradicional li costa seguir la velocitat del canvi i adaptar-s'hi. Crear nou valor requereix d' habilitats que en la majoria de casos no estan a l'abast d'una única empresa ni disciplina.
El management, tal com l'hem entès fins ara, canvia i es torna col·laboratiu per ser competitiu. El que tots vàrem estudiar de l'avantatge competitiu, continua sent cert però no sols, amb aliances que ens aportin el valor, d'acord amb les oportunitats que ens ofereix el mercat.
Fa anys que moltes empreses han començat a treballar col·laborativament per projectes innovadors, puntuals i complementaris com compartir coneixement, contactes, fent cobranding. Al que no estem tan habituats és a treballar sinergies més "simbiòtiques", on d'un dels nostres productes o serveis principals depengui d'una aliança amb altres. És a dir, a treballar sinergies més "simbiòtiques" i on d'un dels nostres productes o serveis principals depengui d'una aliança amb altres.
Però a partir d'ara per innovar de forma disruptiva o incremental haurem de tenir en compte la cooperació. Això sí, definint i pactant els rols de cada empresa i/o organització en les diferents fases del procés. L'objectiu serà sorprendre el consumidor, escollint un camí diferent amb l'única fórmula infal·lible: la creativitat.