fundador de la consultoría de diseño y web Clever Consulting

Com evitar els pecats capitals que es cometen en publicitat

25 de Setembre de 2013
Luis Monge

Ara que és més fàcil mesurar els resultats de la publicitat es fa la pitjor publicitat. La majoria de vegades no té la culpa qui fa la campanya, sinó qui paga per ella, o sigui, el client o l'anunciant.

 

Aquí va un llistat amb 17 errors imperdonables que s'han d'evitar en el món de la publicitat:

1.- No es parla del producte:David Ogilvy, el publicista més conegut de la historia, deia que com més informatiu és un anunci, més persuasiu resulta.

 

Desgraciadament, molt sovint, degut a una innecessària preocupació per ser el més creatiu i original, es perd el contacte amb la realitat i s'acaba per no explicar què s'està venent.

2.- Difícil d'entendre: diu Lluis Bassat, gran publicista espanyol, que s'ha de parlar pel més 'tonto' i semblar el més llest. Algú ho va mal interpretar, perquè en els últims temps no paro de veure publicitat en la qual es parla pels més intel·ligents, semblant així el més 'tonto'.

No hi ha excuses! És igual que es tracti d'un producte tècnic o dirigit a professionals, per cada anglicisme i tecnicisme que facis servir perdràs el 5% de la teva audiència.

3.- Tractar al client com si fossis tonto: continuant amb el punt anterior, hi ha una línia molt prima entre explicar alguna cosa de forma simple i tractar al receptor del missatge com si fos estúpid. No miro a ningú…Danone.

4.- Competir només amb el preu: amb la crisi que vivim és fàcil caure en la temptació de reduir els preus una mica més cada dia. Això matemàticament, té un límit. I et diré més: l'economia no sempre anirà igual. Baixar els preus és fàcil, tornar-los a pujar, gairebé impossible.

Crec que és qüestió de temps que els grans distribuïdors, com Mercadona, descobreixen que han cavat el seu propi forat.

5.- Enganyar: és molt difícil veure a una pime enganyar a la seva publicitat, en canvi les grans empreses ho fan sovint: telefonia, assegurances, energia, petroli, productes financers, bellesa, alimentació, salut, dietètica…en aquests sectors no es salva gairebé ningú. És ingenu pensar que no tindrà cap repercussió a llarg termini. I si no, temps al temps.

6.- Valorar més la imatge que el text: milers d'estudis, antics i recents, recollits en múltiples publicacions, demostren que el textmésrepercussió sobre les vendes que la imatge. Tu mateix si encara vols fer servir una gran foto amb una frase de dues o tres paraules, però no comptis amb mi per fer-ho.

7.- No involucrar als comercials en la creació de la publicitat: ningú, ni tampoc els estudis de mercat, coneixen millor al consumidor que els comercials. No només crec que haurien de participar en cada campanya, sinó que a més són ells qui han de prendre la decisió final.

Claude C. Hopkins, en la meva opinió el millor publicista i venedor de tots els temps va encunyar una frase que ha estat utilitzada a posteriori pels grans "La publicitat no és més que vendre amb paper".

Aquesta és la primera part de dos articles sota el títol:"Els 17 pecats capitals que es cometen en publicitat i com evitar-los (també per a pimes)".