economista y emprendedora

Com liderar en l'era digital

15 d'Octubre de 2016
Joana Sánchez

La transformació digital té com a objectiu principal impulsar una nova cultura capaç d'incorporar la tecnologia per millorar l'experiència de clients i empleats. Es tracta de crear experiències memorables i la digitalització ens permet noves maneres de relacionar-nos amb els nostres consumidors, clients i empleats així com d'innovar i crear nous models de negocis.

La clau de la transformació digital és el lideratge. L'organització s'ha de transformar-se d'a dalt a a baix. La direcció i el comitè executiu han de liderar aquest procés, especialment per vèncer els frens per part de les persones i la cultura, per desconeixement, desconfiança o temor al canvi. I un clar lideratge del CEO, sense CEO no hi ha transformació digital.

Lideratge Digital
Però en aquesta nova era caracteritzada per la hiperconectividad, la velocitat exponencial de la innovació tecnològica i la noves generacions requereix sens dubte d'un nou lideratge.

5 claus del líder en l'era digital
1. Visió estratègica
I habilitat per visualitzar com el futur pot impactar en els resultats de la seva companyia. Molts líders han estat cecs a l'hora de preveer els nous entrants disruptores. Vaig ser testimoni directe de com la major part dels líders de les grans discogràfiques, editorials o premsa no van veure la velocitat del canvi en els seus models de negoci. Per contra, alguns líders com els de Apple, Starbucks, Southwest Airlines, Affinity Petcare o BBVA han sabut entendre i avançar-se als seus competidors en la transformació digital.

2. Innovador
Impuls del full de ruta digital i innovació en models de negoci. Els líders del segle XXI han de ser capaços d'impulsar permanentment la innovació i una adequada gestió del canvi, de les formes de fer i pensar de l'empresa controlant els temps del canvi en relació a la velocitat de l'entorn. Han de saber gestionar en la incertesa així com permetre el fracàs. El fracàs és el primer pas per a la innovació.

3. Humanista
Ajudar als seus equips a aconseguir els seus objectius en aquest nou paradigma en continu moviment. Tota l'organització ha de conèixer en profunditat com la tecnologia està transformant el món dels negocis; ha de conèixer com són els nous consumidors o el nou talent així com el seu impacte en la generació d'opinió i ha de formar-se en les competències, habilitats i coneixements digitals claus per a la seva funció. El lider ha d'impulsar l'apoderament de l'empleat per adaptar-se a les necessitats del client. Ha de saber escoltar i conversar amb clients, empleats i stakeholders i fer-ho amb transparència i honradesa.

4. Seductor de talent
Habilitat per atreure, motivar i gestionar equips multidisciplinaris. Les organitzacions del segle XXI han de ser espais d'atracció de talent multicultural i multigeneracional. En 2020 les organitzacions conviviran amb 5 generacions: traditionalists, baby boomers, gen X, gen I i gen Z o nadius digitals amb habilitats, estils, motivacions i objectius molt diferents que deberan col·laborar i treballessin en entorns globals i flexibles.

5. Lideratge en Xarxa
En un entorn connectat i transparent, els nous líders han de tenir altes competències per saber comunicar i relacionar-se, especialment en entorns digitals. El líder ha de saber compartir, col·laborar i cooperar en entorns digitals així com potenciar equips que creen i distribueixin coneixement de forma col·laborativa tant a nivell intern com a extern.

Internet, les noves tecnologies i l'Economia Digital és i seguirà sent un motor de transformació, d'oportunitats i creixement. Som a punt d'entrar en la quarta revolució industrial, que integra camps com la intel·ligència artificial, la robòtica, la nanotecnologia, la genètica, la biotecnologia…, i provocarà la transformació generalitzada no només dels models de negoci, sinó també dels mercats de treball.

En els propers cinc anys, el lideratge seguirà marcant la diferència de les organitzacions reeixides del futur. Però el líder del segle XXI té la responsabilitat de ser part activa d'un moment clau per a la humanitat i d'actuar de manera íntegra i honesta.

Joana Sánchez publica regularment els seus articles a "Mujeres Consejeras y Consejables".