Quants creiem que seria necessari diàleg?

29 de Setembre de 2017
montse purti

En l'àmbit empresarial mai havien existit tants mitjans ni vies de comunicació. Actualment, ja no és necessari desplaçar-se del despatx per poder mantenir una conversació, arribar a un acord o tancar un negoci amb una persona a l'altra banda del món mirant-la als ulls a temps real. La tecnologia per transmetre el missatge ha evolucionat molt ràpidament, però la formació necessària en habilitats no ho ha fet de forma simultània. En un món tan especialitzat i competitiu, "negociar" no és gens fàcil i encara menys si no disposem de les eines necessàries, corrent el risc de fer-ho poc professionalment, perdent oportunitats que es tradueixen en temps, rendibilitat i en un deteriorament de les relacions.

Quants cops al dia hem de negociar amb proveïdors, clients amb els nostres socis? Quantes vegades intervenim en negociacions? Podem afirmar que en aquestes negociacions ordinàries o extraordinàries, quotidianes o puntuals, assolim el màxim benefici possible per totes les parts implicades? Sabem negociar realment?

La meva recomanació, com a professional de la mediació i dels sistemes alternatius de resolució de conflictes (ADR), és que cal prendre consciència d'aquesta necessitat real d'aprendre l'habilitat de "negociar". No importa si estem davant d'assumptes relacionats en l'àmbit financer, industrial, comercial, tecnològic, judicial i fins i tot polític, els resultats dependran en gran mesura de manera en què es desenvolupa el procés de negociació.

És cert que molts professionals negocien de forma intuïtiva, això no obstant "negociar" és una habilitat o competència que podem aprendre, entrenar i millorar.

"Quants de nosaltres creiem que seria necessari diàleg i una negociació seriosa i respectuosa?"

El prestigiós mètode desenvolupat als anys 70 pels professors Ficher, Ury Patton de la Universitat Harvard, sorgit de l'estudi pràctic de casos d'empreses amb acords exitosos, t'ensenya set aspectes bàsics a tenir en compte per arribar acords sense perdedors. Demostra que en les negociacions que s'obtenen millors resultats són aquelles on els participants es dediquen a explorar els interessos de les parts involucrades, a analitzar alternatives, a desenvolupar opcions creatives i a donar suport a aquestes últimes amb criteris objectius de legitimitat, fomentant la comunicació i la relació entre les parts a llarg termini.

De fet, en els temps que ens ha tocat viure, quants de nosaltres creiem que seria necessari diàleg i una negociació seriosa i respectuosa?, quants de nosaltres voldríem tenir bons resultats a llarg termini per a totes les parts implicades?