• Opinió
  • L'opinió
  • De comerciar àmfores de vi per la Mediterrània a exportar a través de TikTok
director executiu d’ACCIÓ

De comerciar àmfores de vi per la Mediterrània a exportar a través de TikTok

17 d'Octubre de 2022
Act. 17 d'Octubre de 2022
Joan Romero

Poca gent pot posar en dubte que un dels elements que han definit la manera de ser dels catalans i catalanes és la forta tradició comercial del nostre país. Ja 400 anys a.C., Empúries va convertir-se en un dels epicentres -avui en diríem hub- del comerç a la Mediterrània Occidental de productes com el vi, els metalls o els cereals. Empúries, que de fet etimològicament prové de la paraula ‘mercat’, traça el primer punt de la cronologia històrica que ens situa, avui, com un dels territoris més internacionalitzats d’Europa, amb una ràtio d’exportacions per PIB similar a la de Dinamarca i superior a la de Portugal o Finlàndia, països d’una dimensió similar a Catalunya.

 

I és que més de 2000 anys després, aquest esperit continua intacte. El comerç exterior és el principal motor de l’economia catalana (el valor de les exportacions el 2021 representa el 33% del PIB del país), amb fortes implicacions per al conjunt del país. Aquesta obertura a l’exterior explica, per exemple, per què gairebé 9.000 multinacionals estrangeres són presents a Catalunya, per què som el principal imant de talent a Europa i, al mateix temps, l’alt grau de competitivitat de les pimes del país.

El comerç exterior és el principal motor de l’economia catalana

Perquè exportar vol dir més independència dels cicles econòmics, accedir a un mercat molt més ampli, escalar la capacitat productiva, diversificar riscos comercials i d’aprovisionament i ser més competitius. Al final, la pressió dels competidors i l’exigència dels mercats requereix innovació, millores constants en els processos i en els productes. Les empreses que s’internacionalitzen són les que innoven més, resisteixen millor les crisis, els canvis de model i les fluctuacions en el consum. Just el que està passant ara mateix.

 

És evident que la Covid, primer, i la guerra a Ucraïna, després, han capgirat la manera de fer negocis al món, als quals cal sumar l’onada de canvis provocats per la digitalització i la necessària aposta per la sostenibilitat. Trencament de cadenes de valor global, crisi d’aprovisionament, augment dels preus de les matèries primeres i del transport marítim, inflació, tensions geopolítiques internacionals... són alguns dels motius que poden portar als comitès de direcció de les empreses a decidir ajornar un viatge de prospecció de mercat a Kènia, cancel·lar una inversió en publicitat per posicionar el seu producte als Estats Units o treure de la llista de prioritats l’obertura d’una filial a Xile.

Cal analitzar cas per cas, però precisament l’estratègia passa just per al contrari. Ara és moment d’estar més a prop dels clients i proveïdors -com demostra la fragmentació del món que estem veient- amb l’obertura de filials a l’estranger i continuar exportant i diversificant mercats. Però en molts casos caldrà començar-ho a fer diferent, apostant pels canals digitals mitjançant el desenvolupament de webs o portals d’ecommerce per a altres països, impulsar accions de màrqueting digital internacional o participar en marketplaces estrangers. Potser en alguns casos reduirem els viatges i deixarem el passaport i la maleta a casa, però continuarem sent presents al món i, per tant, competitius, guanyant adaptabilitat davant possibles noves disrupcions en el comerç internacional. Si cal, a través de TikTok.

Potser en alguns casos reduirem els viatges i deixarem el passaport i la maleta a casa, però continuarem sent presents al món

Tot plegat és el que tractarem a la Setmana de la Internacionalització que organitzem des d’ACCIÓ entre el 17 i el 21 d’octubre. Volem aportar a l’empresa tot el suport, les eines i les respostes per assessorar-les en els seus processos d’expansió internacional en un moment tan complex com l’actual. I no ho fem només des de l’administració pública: enguany sumem esforços amb la robusta xarxa d’agents público-privats del país que donen suport a l’empresa catalana en els seus processos d’expansió a l’estranger. Volem traçar conjuntament els pròxims punts de la cronologia històrica en l’àmbit de la internacionalització. Perquè estem segurs que això només és el principi.