Són dies de balanç, un any de pandèmia. Dotze mesos d’incerteses, sobresaturats d’informació i amb un procés de digitalització accelerat. La tecnologia també ha revolucionat el món de la comunicació.
L’empoderament que avui generen les xarxes socials és enorme, el consum de la informació i dels continguts han canviat considerablement, en detriment dels mitjans de comunicació tradicionals. La gestió de la informació ja no depèn únicament d’uns quants mitjans, ara és a l'abast de tothom. Aquest fet, però, obliga a ser curós alhora de consumir la informació i seleccionar els mitjans més adequats per informar-se.
Contrastar la informació esdevé una pràctica essencial. A més, la universalització de les xarxes socials ha fomentat un comportament individualista en la societat. Els continguts ja no són de caire generalista, es fabriquen i es consumeixen a la carta, en funció del perfil de l’audiència. Què, quan i com es vol consumir.
L’edat dels 12 anys és quan es comencen a usar dispositius mòbils. La generació Z ja no concep una vida que no sigui digital, mentre que la resta (millennials, generació X, boomers... ) s’adapten al canvi tan aviat com poden.
Un context que canvia el paradigma de la comunicació, especialment construïda i orientada segons segments de públic. Una comunicació amb un concepte de nínxol, com ja és habitual en campanyes polítiques, on es busca especialment el votant potencial o l’indecís que genera un grau de simpatia envers aquella opció determinada.
El món de l’empresa també vira cap a aquest camí. Construcció de missatges, relats i estratègies que miren d’atraure un públic sensible amb uns valors determinats. Marques com Damm avui transmeten els valors de la sostenibilitat, la lluita contra el canvi climàtic o la preservació del mar Mediterrani. L’operadora catalana Parlem Telecom, aposta per comunicar catalanitat, marca local i proximitat. L’objectiu no és vendre el seu producte de forma directa, sinó difondre uns valors i una cultura que generin consum del producte.
El món de l'empresa vira cap a la construcció de missatges, relats i estratègies que miren d'atraure un públic sensible amb uns valors determinats
Al meu entendre, en la nova era de la comunicació, quines són les principals pautes per assolir l’èxit?
1) Definir una bona estratègia. En moments convulsos i d’incerteses, cal treballar sempre un pla d’acord amb la visió, missió i valors de l’empresa. De res serveix que la comunicació no vagi alineada amb les decisions que pren el consell de direcció. Caldrà preparar també plans B i C que donin resposta a canvis sobtats fruit de l’entorn i del moment.
2) L’aposta per una comunicació segmentada. Cada organització té una manera de fer i uns valors propis que projecta cap als seus consumidors i stakeholders. No són temps de “matar mosques a canonades”. Cal fer ús dels canals que més arribin al públic objectiu, emprant l’analítica i les dades, optimitzant recursos i definint un relat propi per a aquests nous canals.
3) Generar continguts propis. Aquest fet suposa un important repte per a qualsevol empresa avesada a relacionar-se únicament amb mitjans de comunicació tradicionals. Cal esdevenir autosuficient en la creació de continguts, planificant un bon storytelling corporatiu, de comunicació directa amb tota la teva comunitat i amb un objectiu concret: fidelitzar i eixamplar. Les produccions i els esdeveniments via online, avui, ho fan més fàcil que mai.
4) Construir una comunitat pròpia. Esdevenir influent i crear els principals prescriptors i ambaixadors de la marca. Ells són els que també generen notorietat, bona percepció, fidelització i garanteixen l’èxit del projecte.
Avui, comunicar significa existir, treure el cap en un gran oceà vermell, en mercats amb una forta competència
5) Cuidar la comunicació interna. Nogensmenys, l’equip és el més important per fer progressar l’empresa. Les decisions importants han de ser compartides. Un equip es motiva quan tothom és partícip de les decisions estratègiques.
6) Bona resolució en els conflictes. Vivim en una societat de canvis i de desencontres constants. Les organitzacions avancen amb persones amb voluntat de superar els problemes, de no enquistar-los, buscant punts de trobada. Escolta i entén, posteriorment, comunica.
Som a l’era dels impactes mediàtics permanents. Un món on es fa difícil planificar i mantenir una estratègia a mitjà i llarg termini. Abans, eren les grans empreses les que, majoritàriament, incorporaven departaments o serveis de comunicació en les seves organitzacions.
Comunicar és important tant per a una gran com per a una petita o mitjana empresa. Avui, comunicar significa existir, treure el cap en un gran oceà vermell, en mercats amb una forta competència.
Comunicar és el repte d’esdevenir notori no a qualsevol preu, sinó amb l’objectiu de construir un bon valor de marca. Això sí, sempre amb una estratègia ben pensada i encertada.