Tradicionalment, el desenvolupament d'accions de comunicació ha estat lligat a l'àmbit de les grans companyies. Les pimes, especialment sensibles a com assignaven els recursos i mitjans disponibles, han estat poc inclinades a invertir en comunicació corporativa, deixant-se portar per fórmules "de tota la vida" per donar a conèixer la seva activitat, productes o serveis.
Però tot canvia. El consumidor és heterogeni, complex i 'multicanal'. El client professional és desconfiat i poc receptiu a recolzar a una empresa a la qual ningú coneix i de la qual no té referències. El món on-line s'ha convertit en una font d'informació dinàmica i no sempre veraç. L'opinió pública i l'entorn financer utilitzen el respatller mediàtic a un projecte com a filtre per confiar en una iniciativa empresarial. L'aparició en un mitjà de comunicació de referència és un clar exemple de com aconseguir credibilitat, solvència i reputació.
És per aquest motiu que, actualment, en tot pla d'empresa ja s'inclou la comunicació corporativa com a eina estratègica i de gestió, imprescindible per posicionar a la companyia davant els seus públics objectius. Com incorporar aquest instrument al projecte empresarial d'una pime i amb quin cost? Sobre la base de la nostra experiència, anem a destacar alguns punts a tenir en compte.
Analitzem primer si la nostra empresa, per créixer, necessita donar-se a conèixer. Si la resposta és afirmativa, intentem pensar en quins són els nostres públics i com arribar a ells: client final, client professional, organitzacions i institucions públiques i privades, agents econòmics i financers, potencials inversors, nous segments de mercat, etc.
També dediquem un temps a reflexionar sobre quins són els nostres valors diferencials: singularitat, innovació, emprenedoria, equip humà, servei a la societat. Pensem de la mateixa manera si la implementació d'una estratègia de comunicació contribuiria a la consecució dels nostres objectius empresarials. Si de nou la resposta és que sí, intentem determinar què disciplines ens ajudarien a fer-ho: accions de gabinet de premsa, social mitjana, organització d'esdeveniments dirigits als nostres públics, màrqueting de continguts, relacions institucionals.
Perquè aquesta anàlisi sigui realment útil ha de realitzar-ho la direcció de la pime que és qui marca el rumb de l'organització en el curt, mitjà i llarg termini, però no ha de fer-ho sol sinó de la mà d'un professional de la comunicació. Aquest professional pot estar dins de l'empresa o es pot contractar a una consultora externa, les dues opcions són vàlides.
Quant a inversió econòmica necessària per dur-ho a terme, serà aquella de la qual es pugui disposar dins d'uns mínims raonables. Els professionals tenim l'obligació d'adaptar-nos a les necessitats dels nostres clients sempre que puguem destinar els recursos humans, en qualitat i quantitat, que un projecte requereixi. Car o barat dependrà del que obtinguem a canvi del que invertim.
Utilitzar la comunicació corporativa per llançar o fer créixer una pime és ja una realitat, la tornada és mesurable i el benefici evident. Només falta prendre la decisió i fer-ho. És el moment.