En una societat com l'actual, canviant, polimòrfica i capritxosa sense raó aparent, conèixer bé l'estructura social i la seva distribució geogràfica pot marcar la diferència entre implantar adequadament un negoci o tenir l'etiqueta de fracàs des del primer moment. Disposem d'eines per a això, de sobres.
Poques són les empreses, amb un tipus de negoci que es localitza en una disposició territorial heterogènia, que hagin encarregat estudis socials, amb anàlisis quantitatives i qualitatives, sobre una àrea. Poques les que, abans d'aventurar-se a emprendre quelcom, s'han molestat a comprendre què està passant en l'espai geogràfic en qüestió, amb la població que hi habita, les seves formes, hàbits, costums, estructura de la població o nivells de renda... Moltes altres, en fracassar de cop i volta aquella idea amb la qual van triomfar durant una dècada, però ara ja no, tampoc s'ho pregunten. No sempre posem en marxa el sentit comú que demostra la volatilitat social.
En els últims 20 anys, en dues de les tres universitats on m'he format i he impartit docència i recerca –dues a Salamanca–, he rebut, en diverses ocasions, la visita de treballadors de consultores que havien acceptat encàrrecs milionaris d'algunes empreses, per conèixer millor certes característiques dels espais geogràfics on anaven a situar-se. La fórmula de la subcontractació per informació rebuda en un despatx –gratis et amore, no anessin a creure–, tot apropiant-se l'èxit en la informació necessitada gràcies a tercers, també la patim a la Universitat. En dono fe.
Pel nivell de les preguntes que m'exposaven perquè els assessorés, comprenia ràpidament que estaven més perduts en realitat del que hauria de ser raonable. I, malgrat tot, cobrarien. És a dir, que fins i tot aquelles empreses que encarregaven un estudi de mercat, no ho estaven fent bé. De totes aquestes experiències sempre em quedava la mateixa pregunta retòrica, al final: Com és possible que no s'adonin que no funcionarà el que pretenen...?
Un coneixement adequat dels territoris socials no és senzill de dissenyar, però sí molt necessari, perquè els resultats no només es mesuren per l'excel·lència del projecte o la idea que en un altre lloc funciona. Els resultats moltes vegades s'estavellen contra una realitat tossuda a la qual no li hem demanat opinió. I quan l'emprenedoria s'està jugant una forta inversió inicial, això no és cap broma.