Vicepresident del Grupo Sifu

Accions i contradiccions per l'emergència climàtica

11 de Desembre de 2019
Cristian Rovira

Recentment la Unió Europea ha declarat l'emergència climàtica, convertint així a Europa en el primer continent on s'aprova una resolució advertint de la necessitat d'actuar immediatament per salvar el nostre planeta. Amb aquesta acció, l'Eurocambra reaccionava als moviments ecologistes que, des de fa anys i cada vegada amb més força, estan recorrent els carrers de pobles i ciutats de tot el món. L'aprovació d'aquesta resolució enviava també un poderós missatge a la classe política internacional pocs dies abans de la cimera sobre el clima que s'ha celebrat a Madrid: és hora de moure fitxa contra l'escalfament global.

 

"Mentre la Unió Europea pretén motivar la reducció d'emissions de CO₂, la Generalitat desincentiva la mobilitat neta"

Pocs dies abans d'aquest anunci, la Generalitat de Catalunya feia pública la modificació del sistema de descomptes a les autopistes catalanes. A partir de l'1 de gener els peatges catalans deixaran de ser de franc per als vehicles de zero emissions, passant a tenir una bonificació del 75%, mentre que els híbrids endollables passen a la categoria dels ECO general, amb el 30% de descompte. Es tracta de dues decisions mediambientals que avancen en direccions contràries: mentre la Unió Europea pretén motivar la reducció d'emissions de CO₂, la Generalitat desincentiva la mobilitat neta.

En aquest sentit, moltes ciutats europees amenaçades per la contaminació estan aplicant diferents estratègies per fer front a aquesta problemàtica. Dues de les més habituals són la prohibició d'accés pels vehicles més contaminants, com passarà a Barcelona a partir de 2020, o bé els peatges urbans, com és el cas de l'Ultra Low Emission Zone de Londres. A diferència d'aquesta tendència, el que aconseguirà la Generalitat amb la seva decisió és desmotivar la compra de vehicles elèctrics, quan, en canvi, es podria penalitzar l'entrada dels vehicles més contaminants als petges ja existents d'accés a la ciutat i incentivar els de zero emissions.

 

No és casualitat que el volum més elevat de cotxes elèctrics es doni pels voltants dels Túnels de Vallvidrera, que connecten la comarca del Vallès Occidental amb Barcelona. Milers de conductors que fan servir aquesta via cada dia han optat per adquirir un vehicle de zero emissions motivades, entre altres motius, pel fet de poder-se estalviar pagar el peatge. Cal remarcar, a més, que els cotxes híbrids i elèctrics acostumen a ser més cars que els de combustió, el que ens indica que la bonificació dels peatges, juntament amb una creixent consciència mediambiental, és un incentiu poderós.

Som davant d'una emergència climàtica, i totes les accions per combatre'l són poques. Prendre decisions contra el medi ambient no ens ajuda a fer el canvi que necessitem, hem de ser conscients i conseqüents.