Directora General Mundial del Negoci d’Impressió en Gran Format Professional d’HP

La cultura corporativa, el nou motor de les empreses?

27 de Novembre de 2018
Guayente Sanmartín

Sóc una fanàtica de la cultura corporativa o organitzacional, com alguns li diuen. Ho he de reconèixer. Crec firmament en les persones, perquè són l'ànima de les empreses i tenir una visió i missió clara, que els empleats entenguin i connectin amb ella, és el que realment fa que un equip funcioni. Potser penso així perquè ho he viscut en carn pròpia a l'empresa per a la qual treballo des de fa una pila d'anys, la companyia tecnològica HP. Els seus fundadors, fa gairebé 80 anys, ja ho tenien molt clar: el funcionament de la companyia depèn de tenir equips motivats, productius, que entenguin molt bé quina és la seva feina i que tothom, independentment del càrrec o posició, pot contribuir a aconseguir l'èxit. Confiem en els nostres empleats perquè sabem que faran el que calgui per marcar una diferència. Un equip divers i amb talent és un avantatge competitiu per a la companyia. Formeu-los i doneu-los el millor entorn laboral i obtindreu les millors innovacions. Sembla mentida que el Sr. Hewlett i el Sr. Packard als anys 30 tinguessin això tant clar i en canvi, no és fins ara, que sembla que les empreses comencen a entendre que definir i implementar una bona cultura empresarial té un gran impacte a totes les àrees del negoci.

 

Els beneficis però no són només a escala interna, perquè una bona cultura empresarial té molt impacte també externament. Per exemple, en l'atracció i retenció de talent, un dels majors desafiaments als quals es pot afrontar una empresa i una tasca cada dia més difícil per a les companyies. La projecció d'una imatge positiva de la companyia, basada en els seus valors, no tan sols provoca que els empleats se sentin orgullosos de formar part de la companyia i, per tant, siguin lleials a aquesta, sinó que a més a més atrau nous talents. Per tant, una bona reputació de marca és una molt bona eina també a l'hora d'atraure els millors candidats i candidates.

"Una bona reputació de marca és una molt bona eina també a l'hora d'atraure els millors candidats i candidates"

Així, la cultura corporativa és com l'ADN d'una organització, la suma del conjunt de valors, objectius, lideratge, compromís i legalitat que formen el nucli de l'empresa i que defineixen el seu esperit. Per tant, és fonamental dissenyar i implantar una bona cultura corporativa que contribueixi a afavorir un bon clima laboral en una empresa, especialment ara amb les noves generacions per les quals això pren encara més importància. D'aquesta manera, seran els mateixos treballadors els que integraran aquesta cultura i se sentiran còmodes i identificats amb la forma de treballar establerta.

 

El compromís social, la pedra angular de la cultura empresarial

Dins de la cultura organitzativa d'una empresa entren molts components però, m'atreviria a dir, que un dels més importants és el compromís social que aquesta adopta, tant amb la societat com amb els mateixos treballadors. D'acord amb la descripció que fa el Consell Mundial d'empreses pel Desenvolupament Sostenible (WBCSD, per les seves sigles en anglès), "la RSC és el compromís que adquireix una empresa per contribuir al desenvolupament econòmic sostenible per mitjà de la col·laboració amb els seus empleats, les seves famílies, la comunitat local i la societat, amb l'objectiu de millorar la qualitat de vida".

Activitats del Charity Day | Cedida
Activitats del Charity Day | Cedida

A Espanya, i segons l'informe TES 2017 sobre cultura empresarial, seguim suspenent en aquesta matèria, ja que el 55% dels treballadors declaren que la seva empresa no té una estratègia social i que el seu únic objectiu és el benefici econòmic, sense aportar un valor afegit al benestar en l'àmbit social. Aquesta dada no ens ha de fer enrere, tot al contrari, ha d'animar a les organitzacions a integrar les preocupacions socials i mediambientals en les seves operacions comercials i en les relacions amb els seus interlocutors (clients, accionistes, empleats, proveïdors, col·laboradors i el conjunt de la comunitat social).

Sota aquesta premissa, m'agradaria destacar el HP Charity Day, una jornada solidària que es remunta a l'any 1997, quan un grup de treballadors del Centre Internacional d'HP a Barcelona (a Sant Cugat del Vallès) va organitzar una carrera solidària en benefici d'un projecte en el qual un d'ells col·laborava activament. La carrera es va establir com un esdeveniment anual que, any rere any, va anar guanyant adeptes i sumant activitats. Finalment, es va decidir fusionar la carrera amb el tradicional dia de portes obertes per a les famílies dels empleats, creant així la primera Jornada Solidària o Charity Day d'HP. Des d'aleshores, HP organitza anualment aquesta jornada per recaptar fons per donar suport a projectes d'entitats socials sense ànim de lucre, i s'ha consolidat com una de les grans cites en el calendari de la companyia.

 

Són els mateixos treballadors els que escullen els projectes solidaris als quals es destinaran els fons recaptats, projectes que els seus mateixos companys hi estan activament involucrats, i s'impliquen en l'organització de l'esdeveniment. És precisament aquesta la clau de l'èxit de la jornada, que es basa en les inquietuds i preocupacions dels mateixos treballadors. En la 13a edició de la jornada, que es va celebrar l'últim cap de setmana d'octubre, hi van participar més de 200 voluntaris del Centre d'HP a Barcelona, i van aconseguir recaptar més de 65.000 euros per a quatre projectes solidaris, el que fa que se sentin orgullosos de formar part d'una companyia que inclou la Responsabilitat Social Corporativa dins de la seva estratègia. A més, durant la setmana prèvia a la jornada també se celebren desenes de propostes lúdiques per als empleats que transformen per complet el desenvolupament del seu dia a dia. Destaquen el circuit d'orientació amb bicicleta pels boscos que envolten el campus d'HP, tornejos i classes de diverses disciplines esportives, així com una carrera solidària.

Jo mateixa hi participo cada any i veure la passió i el compromís dels empleats mai deixa de sorprendre'm, alhora que em fa sentir orgullosa.

Fa més de 30 anys que els empleats d'HP Barcelona impulsen activitats de voluntariat per recolzar a entitats i col·lectius del seu entorn més proper, principalment a través de fórmules que permeten compartir el temps i les habilitats personals de cadascú. El voluntariat és una part essencial de la cultura d'HP a tot el món, ja que, a més d'intensificar els llaços amb el territori, resulta determinant per enfortir el compromís dels empleats i el seu orgull de pertinença a l'organització.

Com a líders, no importa si d'empreses grans o petites, hem de crear l'entorn adequat a les nostres empreses perquè cadascuna de les persones que formen els nostres equips puguin donar el millor d'elles mateixes complint amb la visió i missió definides i tornant a la societat el que la societat ens dóna a nosaltres.

Vinga! Qui s'anima a començar avui?