consultora en creación de empresas de la patronal Cecot

De la idea al projecte de negoci

01 de Març de 2014
Rosa Guerrero

En un entorn com l'actual on ens hem d'adaptar a les noves situacions, a un canvi del mercat laboral, a un canvi d'hàbits, a noves maneres de fer les coses o a una nova situació perquè ens hem quedat sense feina, ens podem plantejar l'emprenedoria com a una manera de generar el nostre propi lloc de treball mitjançant l'autoocupació o aprofitar una oportunitat de negoci amb la qual posar en marxa un projecte empresarial.

Això ens porta a diferenciar l'emprenedor "per necessitat" de l'emprenedor "vocacional": aquest segon es caracteritza per tenir "passió per emprendre", fa de l'emprenedoria una manera de viure, assumeix el repte de posar en marxa una empresa i fer-la créixer.

Ser emprenedor no és tant sols anar a Hisenda i donar d'alta una activitat pel fet de dir "sóc empresari", és més que això, és tenir uns valors que et diferencien, és tenir passió per emprendre, amant del risc, capacitat de lideratge, que afronta els problemes diaris que pot generar el negoci, però també és moltes vegades una persona idealista, que li sobrepassa la il·lusió que té en un projecte que fa que s'oblidi d'aquells aspectes que poden fer que la seva idea de negoci acabi fracassant.

Per això és molt important que la persona emprenedora analitzi prèviament la seva idea de negoci, si serà viable o no, quin serà el millor equip de persones per a gestionar-lo, identificar bé quin serà el seu públic objectiu, quines necessitats pretén cobrir, tots aquells aspectes que no es poden descuidar, i destinar temps a planificar i definir estratègies que l'ajudin a millorar la viabilitat del seu negoci.

Considero molt important utilitzar el pla d'empresa com a l'eina que ajudarà a l'emprenedor a analitzar la viabilitat del seu projecte i passar de la idea al projecte amb certa garantia d'èxit, tot i les dificultats que comporti. Per això, els professionals de l'emprenedoria donem alguns consells bàsics a les persones emprenedores com ara.

Únicament amb la idea no és suficient, és necessària però no suficient. Cal tenir una motivació: fer allò que t'agrada i t'apassiona; sentiment de llibertat; ser el teu propi cap; prendre les teves pròpies decisions encara que t'equivoquis; crear alguna cosa nova; posar-se un repte; per il·lusió; per generar ocupació incloent la pròpia autoocupació.

Cal marcar uns objectius/fites (comercials, productius, etc.) i fer una planificació i el seu seguiment. Escollir correctament els teus socis-companys de viatge, establir una bona relació de confiança. Cada vegada adquireix més importància l'equip humà que gestionarà un projecte (per a possibles socis tecnològics, industrials, inversors privats – business angels, entitats financeres, etc.).

Diversificar el risc. Tenir en compte el canvi d'hàbits de consum, de fer les coses, aplicar el sentit comú. Testar el mercat, prèviament i a posteriori, al llançament del producte o servei. Buscar el finançament més adequat al projecte empresarial i no deixar-se anar per la desesperació ni per les presses, no són bona companyia.

Aquests són alguns dels consells que ajudaran a les persones emprenedores a conèixer millor el seu negoci i, per tant, a millorar la seva capacitat empresarial i en definitiva la consecució del seu èxit professional.