CEO de Ellas Deciden

Elles viatgen, elles decideixen

17 d'Octubre de 2021
Gemma Cernuda

Sabies que un 70% de les visites a les webs dels hotels estan fetes per dones? Sabies que el 75% de persones que viatgen soles són dones? Sabies que el 70% de les vacances familiars les contracten les dones (mares)? Sabies que elles són les que decideixen quines excursions, tours, experiències i visites faran? I, en canvi, aquest sector anomenat turisme, oci, hospitalitat només està dirigit en el seu nivell màxim per un 14% de dones, segons l'Ahla Foundation. Com a tots els sectors, queda molt per fer. Necessitem feminitzar el sector. Vegem dades.

 

Amb motiu del Dia Internacional del Turisme, vaig tenir l'oportunitat de preparar una ponència parlant del poder de la dona en la decisió dels viatges. Haig de confessar que mai havia entrat, de debò, a investigar sobre aquest proper sector i el meu equip i jo vam estar bussejant entre dades, papers i articles per entendre si, com en altres sectors, el poder de compra era el tan citat 80% que porto 20 anys explicant.

En entendre millor com ens comportem davant aquesta decisió de viatjar i explorar, em vaig trobar amb molts articles i recerques de la figura de la solo female traveller i no em vaig poder resistir a voler entendre com són, com som, les dones que viatgem soles i què ens mou. Aquesta anàlisi és de rellevant importància perquè els hotels, les empreses de turisme, les companyies aèries, les agències de viatges, els i les guies, les teleoperadores… tot l'ecosistema que hi ha al voltant del principal PIB del nostre país, ho hauria de saber.

 

No em vaig poder resistir a voler entendre com són, com som, les dones que viatgem soles i què ens mou

Sabies que el principal motiu pel qual la dona decideix viatjar és per superar-se a si mateixa? I sabies que el primer que exigeix d'una destinació, espai o experiència és la seguretat? Els mou la llibertat, flexibilitat, transparència, interès cultural i aventura. A les dones que viatgen soles els interessa entendre la cultura i conèixer allò local. No els preocupa publicar-ho a instagram o a altres xarxes socials. Tampoc anar de compres o fer un oci passiu; no volen les coses "de noies". El que, d'altra banda, mostra la publicitat carregada d'estereotips, biaixos i tòpics. La solo female traveller es mou i decideix segons el tipus d'experiència, no segons l'edat que té.

Vol hotels i experiències pensades en femení. Vol sentir-se segura, entesa i benvolguda, i no es fia dels influencers. D'això en sap molt Mar Pages. Les seves principals fonts d'informació són els blogs de viatges i les pàgines de Facebook de les mateixes destinacions. Per reforçar una decisió, es recolzen més en els seus amics i família. Viatjar sola és una opció, és un estat d'ànim, és no haver de negociar ni adaptar-te a ningú. La mitjana d'edat de la dona sola viatgera és de 47 anys.

Per a elles, té més força el que diuen les marques que el que un o una influencer manifesti. Per això la publicitat ha de ser transparent. Quan publiquen en alguna xarxa, quan decideixen un lloc que els interessa, els atributs que majoritàriament busquen són aquests cinc: estètic, renovat, modern, de moda i actual.

Està clar que fins avui la norma era masculina i els hotels, viatges i experiències es dissenyaven des d'homes i per a homes, en masculí

Tenim molts reptes que cal afrontar, però està clar que la dona, aquest 82% de les decisions de viatges, valora un hotel amb habitacions per a dones, valora que no es penalitzi voler una habitació individual i que hi hagi plantes de només dones als hotels, albergs i hostals.

Està clar que fins avui la norma era masculina i els hotels, viatges i experiències es dissenyaven des d'homes i per a homes, en masculí. Avui si la indústria vol sobreviure i existir s'haurà de pensar dirigir i mostrar amb i per a dones, des d'allò femení.

Els reptes i les oportunitats són molts i des de diversos àmbits; des de la universitat, des de l'empresa, des dels governs. Volem universitats que ensenyin turisme i hostaleria amb role models femenins, hotels que vulguin satisfer la dona i països que es posicionin com a segurs perquè la dona els tingui en el seu top of mind.

El que s'ha dit: elles viatgen, elles decideixen.