El darrer DVD i el diari de paper

04 d'Octubre de 2023
Marc Argemí  | VIA Empresa

Netflix va enviar la setmana passada, per darrera vegada, un DVD a un client. La companyia va voler acompanyar aquest fet amb una publicació al seu lloc web: "Durant 25 anys, hem redefinit com la gent veia pel·lícules i sèries a casa, i hem compartit l'entusiasme quan obrien les seves bústies i trobaven els nostres emblemàtics sobres vermells. És el final d'una era, però el negoci del DVD va construir els nostres fonaments per als anys que vindran oferint als membres una elecció i control sense precedents, una àmplia varietat de títols per escollir i la llibertat de veure tot el que volguessin". 

Així, Netflix, a tall d'epitafi, enterrava una eina i reivindicava una feina. Enrere han quedat més de 5.200 milions de DVD enviats per correu postal a les llars de fins a 40 milions de subscriptors, que van veure infinitud de títols, des del primer que va sortir -Beetlejuice- fins al més popular -TheBlindSide-, segons dades facilitades el passat mes d'abril per la mateixa empresa.

L'eina de Netflix va ser el DVD, la seva feina era un servei que portava una àmplia diversitat de continguts audiovisuals a les sales d'estar de milions de persones. És aquesta feina -i la manera com ha sabut adaptar-se als canvis tècnics- allò que ha permès que l'obsolescència d'una tecnologia no li passés per damunt. La transició no ha estat immediata. Els serveis d'streaming de Netflix van començar ja el 2007, i el DVD encara ha conviscut amb la nova tecnologia fins als nostres dies, quan només significava el 0,6% dels ingressos. 

L'eina de Netflix va ser el DVD, la seva feina era un servei que portava una àmplia diversitat de continguts audiovisuals a les sales d'estar de milions de persones

El DVD, per la seva banda, encara té qui no el dona per mort. Redbox, competidor de Netflix en aquest servei, encara ofereix la possibilitat de llogar o comprar pel·lícules en suport físic. De fet, el seu màxim directiu va mostrar públicament interès a comprar la unitat de negoci de DVD a Netflix abans que la clausurés, cosa que no ha passat. Redbox, per cert, va ser comprada l'estiu passat per 50 milions més l'assumpció d'un deute de 325 milions de dòlars. Un any més tard, la matriu -Chicken Soup for the Soul Entretaintment- reportava pèrdues de 43,7 milions el segon trimestre. O, cosa que és el mateix, una mica més del doble que abans de la compra. El temps dirà si hi ha espai per la supervivència dels DVD de Redbox. Però comprendre correctament la dialèctica eina-feina, quan pensem en la raó de ser d'una companyia, és clau per a la seva pervivència. 

Pensava en tot això de Netflix quan el butlletí de Semafor publicava el cercle viciós amb el qual el periodista italià AlessandroGilioli volia descriure la situació actual de la indústria dels mitjans del seu país: "Ets un editor i el teu diari perd exemplars, redueixes el nombre de pàgines, redueixes la qualitat del producte, atures la rotació en l'equip editorial, redueixes les tarifes dels col·laboradors, redueixes els correctors, poses els periodistes en "voluntariat" i després en prestacions d'atur, inverteixes diners en digital pel simple fet de fer-ho, sense més ni més, pagues una superconsultoria a un gurú americà qualsevol, veus que l'empresa està cada vegada més en números vermells". Es poden fer les combinacions que es vulguin, però el primer i l'últim pas sempre són els mateixos. És un sector que perd exemplars i amb el que no es guanya diners. 

Redbox va ser comprada l'estiu passat per 50 milions més l'assumpció d'un deute de 325 milions de dòlars

Què és eina i què és feina, aquí? L'eina: passegeu per les ciutats i veureu en què estan convertint-se els quioscos: una mena de botigues de conveniència i cafeteries per encarregar tasses de cafè abans d'entrar a la feina. El paper de diari -l'eina- costa veure'l, fins i tot, com a recurs per encendre una llar de foc o per embolicar un entrepà. 

I la feina? La situació dels mitjans és encara més complicada quan considerem que la feina -informar d'allò que passa arreu- també està essent desafiada per la indústria de l'entreteniment: segons l'estudi Reuters Institute Digital News Report de 2023, l’interès per les notícies ha caigut del 85% al 51% de la població en només vuit anys, al nostre mercat.