cofundador y COO de Homuork S.L

Educació amb intel·ligència i bellesa

04 de Març de 2016
Act. 04 de Març de 2016
Xavier Orri

We craft MOOCs for companies, with brains & beauty. Aquesta sentència la vam dir per primer cop fa un parell d'anys, quan ens preguntàvem què volíem fer a Homuork. Avui en dia, segueix sent el primer missatge a la nostra web i tenim un cartell penjat a l'oficina que defensa precisament això: educació corporativa concebuda amb intel·ligència i bellesa. Els epítets són grandiloqüents, però són els que millor defineixen les exigències educatives dels millennials, la primera generació de nadius digitals que s'incorporen al món laboral.

Els fills de la generació Y, nascuts a finals dels vuitanta i principis dels noranta, entenen com cap altra una relació horitzontal amb les seves empreses. Ells hi aporten talent, esforç, creativitat i innovació. A canvi, demanen educació continuada per adaptar-se constantment a l'escenari digital i competitiu al qual ens aboquem. No en va, un recent estudi de la consultora PwC assenyala que la meitat (47%) dels joves qualificats valora molt la formació a l'hora de triar l'empresa on presentar currículum.

Ara bé, no els serveix qualsevol formació. Han crescut amb el mòbil a la mà, les xarxes socials com a pont de comunicació, i els tutorials de Youtube com a font d'aprenentatge. Són autònoms, socials i audiovisuals, i demanen una educació que s'adapti a aquestes característiques. I el que més s'hi assembla avui dia són els cursos MOOC (Cursos Massius Oberts en Línia), basats en breus píndoles audiovisuals i amb un component d'aprenentatge social entre estudiants.

L'aplicació d'aquest model pedagògic a l'educació corporativa és al que ens hem dedicat a Homuork durant els darrers dos anys, treballant per clients com L'Oréal, Danone, SEAT, Esade o Twitter amb projectes adaptats al seu coneixement i a les seves audiències.

Amb Twitter, per posar un cas paradigmàtic, Homuork ha convertit bona part del coneixement dels empleats sobre la plataforma publicitària, Twitter Ads, en curtes píndoles de vídeo MOOC que els seus empleats, i també els seus clients, poden consultar en qualsevol moment. En aquest cas, el producte pedagògic és també una excel·lent eina comercial i de servei per al seu client.

El cas de Danone també il·lustra com convertir els empleats en font de coneixement i formació per la resta de la companyia. L'empresa francesa va triar els seus millors talents per desenvolupar un MOOC destinat a desvelar els secrets del màrqueting digital de Danone i del sector als 1.600 marketers que té arreu del món, aconseguint resultats d'aprenentatge i compleció un 40% més elevat respecte als formats d'e-learning tradicional que havíem emprat.

Les enquestes de satisfacció que fem en acabar cada projecte assenyalen tres claus per explicar-ne l'èxit: estudien quan volen, aprenen socialment, i s'eduquen amb continguts que responen als seus codis visuals i comunicatius.

En altres paraules, demanen a l'empresa una educació flexible, social i moderna, ni més ni menys que el que reclamen els millennials en qualsevol altre ordre de la vida. Només cal escoltar-les.