Que els hàbits de compra dels consumidors estan canviant i el comerç electrònic guanya quota de mercat ràpidament és una realitat que no té marxa enrere. Alguns comerciants de proximitat veuen Internet com una amenaça, però altres ja s'han adonat que les TIC poden ser unes grans aliades.
L'efecte ROPO (Research On-Line, Purchase Off-line) és una estratègia de negoci que està guanyant adeptes. Alinear-la a la realitat dels hàbits dels consumidors, que cada vegada i amb més freqüència busquen informació i preus de productes per Internet però volen tancar la compra en una botiga física, és una estratègia que genera un important increment en l'import mitjà de la compra. La botiga barcelonina de roba per a la llar, La Mallorquina, és un bon exemple d'equilibri entre el món online i el món off-line.
En aquest cas, l'establiment treballa la fidelització dels clients mitjançant les xarxes socials i la seva botiga de comerç electrònic, però incentiva amb premis i descomptes les visites físiques dels compradors. Les botigues físiques sense estoc són una altra tendència que guanya adeptes. Els clients miren, toquen, proven i, si es decideixen, compren per Internet des del mateix establiment.
El resultat és simple, menys metres quadrats i menys estoc genera més benefici. Ens hem parat a pensar mai quin objecte portem gaire bé tots quan anem pel carrer, quan estem a la feina o quan estem a casa? Segur que coincidim en el fet que el nostre mòbil i la nostra tableta són els nostres acompanyants més fidels. Segurament mirem més vegades al dia la pantalla del nostre dispositiu mòbil que a les persones que tenim al costat.
Aquesta realitat ens aboca a pensar que els dispositius mòbils han de formar part de la nostra estratègia comercial, és a dir, xarxes socials, notificacions Pusch , APP's, etc... El concepte m-commerce (comerç en el mòbil) està de moda. Clarament, les estratègies empresarials basades en l'aprofitament de les tecnologies no tenen límit i, és per això, que abans d'iniciar un projecte cal haver estudiat molt bé totes les possibles variants que ens poden portar a l'èxit o al fracàs.
Des de la patronal PIMEC, recomanem que les persones que vulguin iniciar un projecte empresarial a la xarxa es deixin assessorar per un bon professional. Internet ens ofereix una gran oportunitat de negoci, però sense una bona estratègia empresarial, un model de negoci ben definit, una tecnologia adequada i un pla de màrqueting i comercialització ben estudiat i implementat difícilment assoleix l'èxit.