• Opinió
  • L'opinió
  • El directiu digital i la transformació de les organitzacions (I)
economista y emprendedora

El directiu digital i la transformació de les organitzacions (I)

29 de Juny de 2015
Joana Sánchez

En un entorn com l'actual amb una velocitat de canvi exponencial, una disrupció contínua de models de negoci, una tecnologia que permet resoldre pràcticament tot, una indústria impregnada de coneixement així com una societat en llibertat i connectada (ciutadans, consumidors, clients i empleats) requereix sens dubte d'un nou lideratge més autèntic i transparent.

1er Mite: "El digital és màrqueting" – Realitat: És Lideratge, Visió i Cultura.
La transformació digital és la transformació digital del negoci. I per tant, la veritable transformació digital solament es produeix si des del primer nivell de l'adreça s'exerceix un clar impuls i lideratge perquè totes l'àrees de l'organització estiguin implicades, amb projectes interdepartamentals.

És clau que el primer nivell executiu de l'organització lideri a través del comitè digital aquest procés definint el full de ruta digital, impulsant una nova visió més humanitzada i més propera als clients (per crear marques amb ànima) i potenciant una nova cultura més innovadora, oberta i connectada així com orientada a gestionar amb dades, la qual cosa es mesura millora.

Crear una visió única i diferenciada pansa per saber impulsar organitzacions que converteixin l'ordinari en extraordinari, amb àrees d'atenció al client empoderadas que són capaços d'atendre extraordinàriament bé als seus clients com, per exemple, la línia aèria Southwest. 

Southwest se centra en un punt de l'experiència crítica: les queixes. Es pren molt de debò els problemes dels seus clients per convertir-los en promotors de la marca. Com ho fan? Tenen un arma secreta: Fred Taylor, Chief Apologyze Oficer i tot el seu equip d'ATC. El resultat és que el 70% torna a utilitzar SW i a més porten a coneguts amb ells. El ROI d'aquest esforç és positiu cada mes.

Per aconseguir resultats en aquesta nova era s'ha de crear una cultura que empodere, més oberta, col·laborativa, més innovadora, transparent, connectada interna i externament.

2n Mite: "El digital és tecnologia" – Realitat: L'empleat al centre de l'organització.
Quan afrontem el repte de la transformació digital d'una empresa, fracassarem si solament ens ocupem de la tecnologia sense acordar-nos de les persones que les van a utilitzar i explotar: els empleats.

Superar els seus dubtes, pors i inseguretats és primordial per aconseguir arribar a l'empresa digital, realment les persones i la cultura són els més grans obstacles per a la transformació digital (segons l'estudi Embracing Digital Technology). I per aquest motiu, ens encanta que a més dels CIOs siguin els directors de RRHH els que liderin o participin en 1er nivell en aquests processos com Teresa Niubó, directora de RRHH de Affinity Petcare, qui ha impulsat el procés de transformació digital, un dels clients dels quals en Incipy ens sentim més orgullosos.

Es tracta que nostres persones sàpiguen utilitzar la tecnologia millor que la competència, la tecnologia permet apropar a les persones, als nostres empleats amb els nostres clients. I els projectes de digitalitzar els processos de les persones són una bona palanca per al procés.

Employer Branding: Ara el talent està a les xarxes. El candidat és digital i ja no som el que diem que som sinó el que diuen de nosaltres a la xarxa i com se'ns percep. Podem digitalitzar el procés de selecció de candidats així com recolzar la construcció de marca com a ocupadors per atreure al millor talent. Projectes com Employer Branding de Affinity Petcare o els canals d'ocupació del grup vips com genteginos.es són un bon exemple.

Employer Engagement: Saber i gestionar el nivell de compromís dels equips i les diferents generacions que conflueixen en l'empresa és un gran avantatge competitiu. Hem creat amb els nostres clients noves estratègies adaptades a cada tipus d'empleat i gestionat la informació interna amb blogs i xarxes socials corporatives.

Xarxes Socials Corporatives: Les xarxes socials corporatives són xarxes internes i privades que actuen com a palanques claus d'innovació, adaptació i transformació digital en les companyies. Fomenten la intel·ligència col·lectiva, la col·laboració, el coneixement compartit i incrementen la productivitat en un 25% (Gartner).

Es convertiran en les principals eines de treball i comunicació en les organitzacions (Forrester, McKinsey i Gartner). Projectes liderats per la nostra experta Mireia Ranera en grans clients com a Gas Natural Fenosa, Ferrovial, Caixa Bank, Seat … ens han demostrat que és la gran palanca per li gestió del canvi i fomenta la cultura de participació, compromís i col·laboració.

 

Joana Sánchez publica regularment els seus articles a "Mujeres Consejeras y Consejables".