• Opinió
  • L'opinió
  • El directiu digital i la transformació de les organitzacions (II)
economista y emprendedora

El directiu digital i la transformació de les organitzacions (II)

06 de Juliol de 2015
Joana Sánchez

El líder del segle XXI ha de saber gestionar en la incertesa i ha de potenciar al màxim: la humilitat, la connexió, la flexibilitat, la innovació i la capacitat contínua d'aprenentatge.

 

3r Mite: "El digital és un canal més" – Realitat: El client al centre de l'organització. 
L'estratègia digital permet crear nous canals digitals però, sobretot, significa situar al client en l'organització, coneixent molt bé qui són, com són els seus gustos, necessitats, aspiracions… Ens hem de posar en les seves sabates… i ajudar-ho. Els projectes de Social CRM que hem creat ens han permès ajudar als nostres clients a millorar la seva experiència de client.

La clau no està a captar i fidelitzar clients, sinó a aconseguir que ens recomanin i saber qui són. Hem de donar una bolcada a tota l'activitat per centrar-nos en les persones. Els clients i els consumidors han de ser el centre. El nostre objectiu ha de ser que la seva experiència amb nosaltres sigui WOW! L'experiència no s'oblida. Les bones experiències es comenten, es comparteixen, es recomanen. Les persones volem presumir. Ens agrada parlar de les nostres decisions intel·ligents.

Al final es tracta d'una successió d'esdeveniments: Tu tens la visió, que la hi trasllades al teu equip i junts elaboreu una proposta, un servei i una experiència. Quan els teus clients ho experimenten, no tenen més remei que recomanar-ho. Així amplies el teu mercat, gràcies a la tornada i a la recomanació.

Clients d'indústries i targets totalment diferents com Affinity Petcare, Diset, Interfat Morillas, Custo Barcelona, Laboratoris Ferrer… han incrementat els seus resultats amb projectes vinculats al coneixement, relació i vinculació amb els seus clients i públics objectius.

4t Mite: "El digital és una e-commerce" – Realitat: Nous models de negoci i noves fonts d'ingressos. 
Quan mirem amb "ulleres digitals" a una organització, som capaços d'identificar un gran nombre de nous canals comercials, fonts d'ingressos, però sobretot nous models de negoci.

Nous models de negoci
L'e-commerce directe o l'indirecte, models de subscripció, models freemium, models d'economia col·laborativa o P2P, MOOCs, gamification, Big Data, objectes connectats a Internet (Internet de les Coses), omnichannel… Són alguns dels models que hem acompanyat a llançar des d'Íncipy i Inesdi, la Digital Business School del grup. A través de la formació incompany realitzada per Inesdi, especialment quan hem creat una Digital Academy dins d'una organització, hem definit i format a perfils digitals, creant noves posicions i seleccionat els seus perfils digitals.

En resum, per crear una empresa digital que pugui aprofitar amb èxit totes les oportunitats actuals i futures que el nou entorn li ofereix, has d'iniciar un procés de transformació digital impulsant els 4 eixos clau que expliquem en la nostra e-book Transformació i Innovació Digital.

1. Visió, cultura i lideratge.
2. Situar als empleats al centre de l'organització.
3. Situar als clients o consumidors al centre.
4. Identificar nous models de negoci

I de tots, el més rellevant sens dubte, és saber connectar les persones-empleats amb les persones-clients i per a això el CEO ha d'entrenar-se i liderar tot el procés digital. Sabem, com diem els navegants, "que no podem canviar la direcció del vent però si ajustar les veles per arribar a la nostra destinació".

Joana Sánchez publica regularment els seus articles a "Mujeres Consejeras y Consejables".