El món ha canviat i segueix canviant a un ritme vertiginós. Els consumidors tenim més opcions, estem millor informats, som cada vegada més crítics, i estem menys disposats a esperar. Per conseqüència, la tasca de predir la demanda i d'anticipar-nos a ella per poder tenir una cadena de subministrament alineada amb les necessitats del mercat implica un repte major.
Amb una externalització creixent i una base de proveïdors que cobreix el planeta, les cadenes s'estan tornant més llargues, tant en termes estructurals com a geogràfics.
I, amb el panorama econòmic actual, no n'hi ha prou amb coordinar els múltiples fluxos d'informació i béns entre les empreses que constitueixen una cadena, sinó que la coordinació de fluxos de cash s'ha convertit en un condicionant vital per garantir un subministrament estable.
Tot això, què implica? Naturalment, el professional deu estar al corrent dels últims paradigmes i models de gestió a l'àrea d'operacions i supply chain.
Ha de tenir unes capacitats analítiques per digerir, assimilar i gestionar grans volums de dades sense perdre's en detalls poc rellevants. Però, més enllà que aquestes capacitats cognitives, un supply chain manager ha de saber moure's en diferents zones horàries i diferents cultures, amb les seves respectives maneres de veure la realitat, així com compartir punts de vista i resoldre problemes.
I sense allunyar-se molt de casa, ha de saber moure's entre diferents àrees funcionals i reconciliar objectius, moltes vegades oposats, per trobar solucions noves que responguin a les necessitats del client final.
En aquest sentit, és interessant citar a un director de logística d'una empresa multinacional qui deia, utilitzant les dimensions d'un contenidor com a metàfora, que preferiria professionals amb un coneixement de sis metres de llarg i dos de profund, sobre els quals tenen el coneixement de dos metres de llarg i sis de profund.
El rol del logistics o supply chain manager és, cada vegada més, un rol de gestió del canvi. Fora la complaença i la comoditat de seguir fent les coses com sempre, i avanci l'actitud proactiva que empenyi l'empresa cap a noves fronteres.