socia de Barton Consultants

El Nadal i l'empresa

22 de Desembre de 2014
Iolanda Guiu
Sóc d'aquelles persones, de les quals cada cop n'hi ha més, força crítica amb el Nadal. De fet, sóc força crítica amb tot el fet imposat sense un sentit massa lògic i és perquè penso que tant l'alegria, com la celebració o l'enuig haurien de tenir una motivació i no pas una data al calendari. M'explico.

En aquestes dates nadalenques i quan s'acosta el final d'any, hi ha una sèrie de fenòmens que es produeixen de manera cíclica i sense massa sentit. Els enumero.

En primer lloc, apareix la pressa per tancar projectes a 20 de desembre. I em pregunto, si un projecte no està madur, cal tancar-lo? Té cap importància acabar el dia 20, el dia 28 o el 7 de gener? A les empreses ens posem dates psicològiques que ens pressionen. Certament, cal posar dates a tot, és el primer principi de l'organització eficient, però el que també cal és flexibilitzar el calendari per tal que l'acompliment de projectes no sigui solament una data al calendari sinó un acompliment complet i madur que tingui un recorregut correcte. Si som responsables, cal pensar que no perdem el temps i ens endarrerim "perquè sí". A més, es dóna el fenomen "calaix": el projecte queda al calaix fins a la tornada i no se'l mira ningú. Té cap sentit doncs, entrar en una espècie de carrera de dates quan amb uns dies més i amb el relaxament dels dies de festa, potser les idees haguessin fluït millor?

És evident que hi ha dates imposades, com les dates comptables, que no admeten endarreriments, però quan parlem d'idees, dos dies més o una setmana poden marcar la diferència entre un projecte bo o un projecte mediocre.

Un altre fenomen: el "bon rotllo" nadalenc. Quan en una empresa hi ha conflictes és il·lusori pensar que per Nadal s'esvaeixen. Si volem que l'esperit nadalenc serveixi per a alguna cosa a l'empresa, en lloc de fer vermuts o sopars, fem una reflexió i posem-nos mans a l'obra per solucionar els conflictes. Un empleat que se sent poc valorat o que té un conflicte amb el seu cap no l'oblidarà perquè hi hagi un sopar de Nadal. Segurament, agrairà molt més seure amb el seu cap per mirar de trobar una solució o per saber què en pot esperar.

El lot de Nadal. La direcció de l'empresa no s'ha de sentir obligada a regalar el lot de Nadal. Si una empresa no pot complir amb la tradició, seria bo que ho expliqués i aprofités l'ocasió per comunicar als seus treballadors l'estat de l'empresa, que els fes partícips. Per altra banda, coneixeu cap empresa que hagi preguntat als seus empleats si prefereixen un lot o el seu equivalent en diners? Jo no. I segurament, alguns agrairien l'opció de triar. Els lots, com tots els regals, haurien de fer-se de cor i si es pot. Quan les relacions entre les persones, a l'empresa i fora, són madures i equilibrades, els regals no són de compromís.

Més tòpics, els aires nadalencs minven la rendibilitat. Per què? Hi ha cap raó per començar a fer festa abans de la festa? Si no hi ha la pressió de tancar projectes, es detecta un relaxament en la productivitat que fa pràcticament inoperant bona part del mes de desembre. Després vindran les queixes del gener per la feina endarrerida... Vivim en un sistema en què la planificació és un concepte malentès i que genera força contradiccions: mentre uns corren i corren per arribar a la data topall, amb els efectes ja comentats, altres baixen el ritme i reprenen l'activitat amb força mal humor pels endarreriments provocats per la seva pròpia actitud.

I pensareu, per què totes aquestes reflexions? Doncs perquè en èpoques com aquesta fem balanç i fem plans per al nou any i difícilment ens fixem en aquests fenòmens esmentats que reflecteixen la mala organització per una banda, i els problemes de convivència i els conflictes de l'altra.

Per tant, us convido a reflexionar sobre el Nadal empresarial. Us convido a projectar un nou exercici empresarial tenint en compte que els conflictes no s'arrangen amb un lot o un sopar, que la feina ben feta requereix el temps i marc adequats i que ens hem d'autoeducar en la rendibilitat constant. El Nadal no ha de ser una excusa per passar pàgina, perquè les coses no s'arreglen soles. El Nadal ha de ser l'oportunitat per reflexionar sobre allò que no funciona i per assolir el compromís d'esmenar-ho.