periodista y consultor de comunicación del BID

El núvol humà

02 de Març de 2016
Esteve Sala
En qüestió de ben pocs anys hem passat de no saber què era "el núvol d'Internet" a tenir pràcticament tota la nostra vida penjada a la xarxa. Primer va ser el web Mail. Després va arribar el Dropbox, i els llapis de memòria van anar quedant arraconats o perduts vés a saber on. Per no parlar dels disquets, que els adolescents de 14 anys ja no saben ni què eren. A ningú ja no l'espanta tenir les fotos, els vídeos o qualsevol document privat pujat al núvol d'una xarxa cada cop més omnipresent i sobreïxent d'informació.

Aquesta progressió ha seguit avançant, inexorable, fins a arribar a un concepte que vaig escoltar fa uns dies i em va cridar poderosament l'atenció: el "núvol humà". És el neologisme que ara s'utilitza per parlar de les noves formes de tele-treball cada cop més habituals. Una evolució del "outsourcing" cap a les micro-feines (i no tant "micro") amb proveïdors globals que treballen sota demanda i, sovint, a preus molt competitius.

Les empreses poden tenir tot el seu "talent humà" al ciberespai, al núvol, i donar feina a persones que, des del bar del costat, o des de l'altra punta del món, s'encarreguen de tota mena de tasques. No només parlem de programadors i informàtics: comptables, dissenyadors gràfics, traductors, arquitectes... Si es pot enviar per Internet, es pot contractar al núvol. Sense compromisos, ni sindicats, ni convenis col·lectius. Per a milions de treballadors, el núvol humà obre grans oportunitats d'aconseguir feines i encàrrecs i molts poden convertir-ho en la seva font principal d'ingressos, més o menys estables. A les empreses els permet diversificar el seu ventall de proveïdors i aconseguir resultats en temps rècord. Tenir programadors a l'Índia permet, per exemple, que el problema informàtic o l'actualització d'una web que vam encarregar ahir al vespre estigui resolt quan tornem a l'oficina de bon matí. Fàcil, ràpid, i sovint amb preus pactats en una mena de subhasta a la baixa, i amb treballadors acreditats amb l'avaluació de les feines fetes prèviament.

Sobre el paper, l'anomenada "internacionalització del talent" seria la solució perfecta a la manca de treballadors qualificats. Però no tot són avantatges. De la mateixa manera que podem tenir les nostres suspicàcies i temors per la seguretat i privacitat dels fitxers que pugem al núvol, aquestes noves formes de "contractació" també presenten els seus punts més foscos. En quines condicions treballen aquests freelance? Paguen impostos o tenen alguna mena de Seguretat Social? El núvol els dóna més oportunitats, o es converteix en un mercat de competència ferotge que força els preus a la baixa, fins a arribar a l'explotació laboral?

Sigui com sigui, està clar que el núvol ha arribat, també, a les relacions laborals, i ha arribat per canviar l'estatus quo de la mateixa manera disruptiva que ja va canviar àmbits tan diversos com el consum de música, les agències de viatge o el món dels taxis. Ara podem triar si amaguem el cap com l'estruç o si acceptem aquesta nova realitat i aconseguim que el preu a pagar per aquestes noves oportunitats de treball no vagin en detriment de la qualitat de les condicions laborals.