Si féssim la pregunta a qualsevol director general sobre quina ha estat la conseqüència de la dinàmica empresarial en aquests darrers anys, segurament la gran majoria estarien d'acord que el món empresarial que coneixíem ha sofert una profunda transformació. No només per la incorporació de les noves tecnologies sinó, també, pels canvis econòmics estructurals que s'han produït, com ara: el pes econòmic cada vegada més gran a la regió d'Àsia-Pacífic; l'evolució de les classes mitjanes en les diferents regions i països del món; els canvis demogràfics; la concentració de la població i de la riquesa a les ciutats; la incorporació dels països emergents a una economia mundial cada vegada més global; nous hàbits de consum; una major competitivitat, un accés més ràpid a la informació, etc.
Tot plegat obliga a pensar que dirigir avui una empresa que vulgui ser sostenible en el temps ja no és només un aspecte de caràcter local, sinó que ha passat a ser un tema de perspectiva estratègica internacional. I en aquest sentit la pregunta clau a fer-se és: Podem garantir que seguint fent el mateix ens ajudarà en els pròxims quatre anys a millorar el creixement, la rendibilitat i la sostenibilitat de la nostra l'empresa?
Tot canvi i tota transformació sempre venen acompanyats normalment d'una nova cultura i manera de fer les coses; d'una nova tecnologia i d'una forta transformació social. És clar que transformacions globals d'aquest nivell, com la que estem vivint, tenen un fort impacte en l'àmbit econòmic dels països i de les empreses però, també és cert que apareixen un munt de noves oportunitats per aquells que saben aprofitar-les i que, possiblement, acaben sent determinants i definitives per a altres.
Oportunitats que s'han d'aprofitar i afrontar mitjançant nous plantejaments i noves maneres de pensar però que necessiten també una adequació dels models de negoci empresarials i de la identificació del talent per poder reeixir a l'hora de dur-ho a terme, i tot, dins d'una economia global que canvia molt de pressa, on la manera de competir ve determinada pel model de negoci de l'empresa dins d'un context de canvi i evolució tecnològica de gran calat.
Quin ha de ser doncs el paper de la direcció general en aquests quatre anys vinents? Quina ha de ser l'agenda? Quins són els aspectes claus i crítics que han de garantir arribar al 2020 amb solidesa internacional?
La governança d'una empresa ja sigui a través del seu president, conseller delegat, director general i quadre directiu, requereix prendre consciència que els anys vinents no només seran decisius per a les empreses sinó, també, per al nostre país. I seran decisius sobretot per quatre aspectes cabdals dels quals aquesta governança se n'ha d'ocupar i reflexionar degudament.
Assegurar un major valor als seus clients envers la seva competència, ara i en el futur. Crear valor d'una manera sostinguda en el temps que asseguri sobretot, el retorn de la inversió i un creixement sòlid.
Aquest article és la primera part d'un text complet que continuarà aquest diumenge 31 de juliol.