A causa dels canvis accelerats que afecten qualsevol sector, les organitzacions que volen perdurar han de transformar-se contínuament. Transformar vol dir un canvi notable. És a dir, és un procés pel qual alguna cosa esdevé diferent. En les organitzacions hi ha molts tipus de transformacions. Vegem-ne alguns dels principals:
• Canvi de sector quan s'arriba a la conclusió que un sector no té futur. Això és el que varen fer, per exemple, empreses com 3M (Minnesota Mining Manufacturing) que va començar sent una mina o Nokia (que va començar fabricant cables).
• Canvi en el model de negoci per a seguir tenint avantatges competitius que els clients valorin. Això implica canviar parts del model econòmic (productes, preus de venda, clients objectiu, costos...) o del model financer (inversions, finançament...).
• Apostar per nous productes, mercats o clients. És el cas de Desigual, per exemple, que l'any 2007 feia bàsicament roba per noia jove i ara fa tot tipus de complement per al mateix tipus de client, però també roba i altres productes per a nens, nois joves i persones de més edat.
• Fusions i adquisicions. Són operacions que permeten guanyar dimensió de manera ràpida. En aquests casos el repte és integrar la cultura de la nova organització i pagar un preu que sigui raonable. Moltes adquisicions acaben sent un fracàs per la dificultat d'integrar bé l'empresa adquirida o perquè el preu és desorbitat.
No és fàcil fer transformacions. Un estudi de KPMG conclou que més del 50% de les empreses que intenten una transformació no aconsegueixen el resultat desitjat. Entre les claus d'èxit hi ha de saber anticipar-se als canvis que experimenten els clients i els competidors. I també encertar en les decisions relacionades amb les novetats tecnològiques. Això requereix molta visió i no oblidar que la necessitat de transformar-se és com the never end story, mai s'acaba.