Veiem com creix el valor que atorguen les persones a la
informació, la transparència i a la participació ciutadana. Ens trobem
davant d'un consumidor hedonista, sofisticat, connectat, exigent i avantguardista, a qui les xarxes socials ofereixen la possibilitat d'expressar i compartir els seus gustos i preferències. El consum es polaritza i va de productes que són o bé de luxe o bé de descompte, ignorant-se la gamma mitjana que cada cop veu més reduïda la seva quota de mercat, alhora que neixen noves fórmules de consum col·laboratiu.
L'individu, com a ciutadà i com a consumidor, busca
noves formes de participació i les eines i instruments tradicionals són constantment revisades i superades per la realitat. En aquest context, necessitem plantejar-nos si és realista creure que
aquestes persones que actuen d'una determinada manera com a ciutadans, com a consumidors i en el seu dia a dia, canviaran d'actitud i perdran autonomia en el moment de posar els peus dins l'empresa en el seu rol de treballadors. Sobretot, si tenim en compte quin és el perfil de persones que hauran d'incorporar les empreses en els pròxims anys.
El
recentment publicat i comentat estudi The Future of Jobs realitzat pel
World Economic Forum (WEF) destaca que la creativitat, el pensament crític i la capacitat de prendre decisions seran de
les capacitats dels treballadors més valorades per les empreses. En un context on es poden arribar a perdre set milions de llocs de treball durant els pròxims cinc anys en el marc de l'arribada de la "quarta revolució industrial", els llocs de treballs que sobrevisquin i els de nova creació seran
aquells que no puguin ser substituïts per robots ni programes de software. Precisament, aquells que incorporin tot allò que ens fa més humans.
I aquí és on crec que
necessitem preguntar-nos si el model actual d'organització empresarial serà capaç d'allotjar el perfil d'individu que les empreses necessitaran incorporar en els pròxims anys, facilitant un entorn on realment es puguin explotar aquestes capacitats. Els models de participació dels treballadors a l'empresa
són una eina clau per donar valor a les persones dins l'empresa i per reforçar de manera decidida el seu paper d'element social transformador.
Independentment de sota quina forma jurídica es produeixi, cooperatives, societats laborals o societats mercantils la participació esdevé, ara més que mai,
un valor en si mateix que hem de reforçar. Així, de la mateixa manera que neixen noves formes de participació ciutadana arreu del món i vivim immersos en un entorn on les tecnologies de la informació i de la comunicació
ens porten cada cop més cap a entorns col·laboratius.L'empresa haurà de fer també un procés de democratització intern posant a les persones al centre de la reflexió, i incorporant nous elements de transparència i coresponsabilitat. La participació ha d'entrar definitivament en les agendes estratègiques de les empreses per convicció i valors, però també
com a font d'avantatge competitiu.El futur implica apostar per una
cultura organitzativa basada en la participació, el compromís i la implicació de les persones, des del convenciment que, encara que pugui semblar contradictori, aquelles empreses que més valor donin a les persones seran
les que millor s'adaptaran a una economia i a un teixit industrial cada cop més dominats per la tecnologia.