socio director de Zinkdo

Els quatre nivells bàsics de continguts en xarxes socials

30 de Maig de 2014
Act. 30 de Maig de 2014
Victor Puig
Hi ha bàsicament dues formes de llançar-se a les xarxes socials (com de llançar-se a qualsevol altra cosa): la bona i la dolenta. Òbviament, la bona és pensant abans què anem a fer allí i per què ens interessa estar. La dolenta, com en gairebé tot, és també més ràpida: fer-ho sense pensar massa. Sembla que en l'ús corporatiu o professional de les xarxes socialssón moltíssims els que es mouen en un rang que podríem classificar com "la forma regular"…

Després de la identificació de canals que ens van a ajudar a complir objectius, la planificació de continguts hauria de ser un dels primers passos a tenir en ment abans de començar amb les xarxes socials. Però segurament són moltes les empreses i els professionals que han creat els seus perfils en aquests espais o el seu blog corporatiu tenint més o menys clar el que els agradaria aconseguir, però no sempre el que van a publicar. I llavors és molt més complicat recórrer el tros que va del que es vol aconseguir, a aconseguir-ho.

 

Des de Zinkdo proposem considerar com a mínim quatre nivells de continguts a utilitzar en la comunicació corporativa en xarxes socials o blogs.

1) Digues-nos què ofereixes
Com que estem parlant d'un ús professional de les xarxes socials, és obvi que hem de començar explicant quina és la nostra oferta. Quins serveis oferim, quins productes, per què són bons, per a què serveixen, per què interessen. Aquesta categoria inclou metodologies, avanços, nous desenvolupaments, ofertes o promocions. No és fàcil vendre directament a les xarxes socials tret que siguis un e-commerce, però que les xarxes socials siguin un espai de conversa no significa necessàriament que la nostra oferta hagi d'amagar-se: més aviat ha de ser un tema més de la conversa.

 

Les xarxes socials no sempre són un canal de venda directa, però poden (i haurien de) ajudar-te a vendre més. Els següents tres nivells poden ajudar-te a mantenir l'atenció i interès dels teus seguidors encara que potser en aquest moment no estiguin interessats a comprar-te res. I et poden ajudar a aconseguir que, quan a un potencial client li sorgeixi la necessitat, et tingui en ment per solucionar-la.

2) Explica'ns qui ets
Explica'ns qui ets i com has arribat fins a aquí. Quina és la tradició, l'origen o la història de la teva empresa. Ets un emprenedor? Doncs explica'ns-ho, amb més motiu: aprofita aquest moment de mitologia emprenedora per deixar-nos ben clar qui ets i per què ens hauria d'interessar el que fas.

Si la teva empresa porta dècades en marxa i s'inicia ara en aquest terreny social, parts amb avantatge: recolza't en aquesta experiència, transmet la seguretat que aporta la teva trajectòria al mercat, deixa'ns veure l'experiència que atresores. Explica'ns com treballes, quin has aconseguit, quin has intentat, quin has provat. Els casos d'èxit que puguis descriure són una potent arma. També les accions de Responsabilitat Social Corporativa que pugui realitzar la teva empresa podrien encaixar en aquest punt.

Recorda que qui hagi de prendre la decisió de compra del que tu ofereixes és una persona, i que les persones confiem en els qui coneixem. Si no sé gens de tu, serà més difícil que em relaxi. Això és especialment important si tu ets la teva pròpia empresa: els professionals liberals necessiten construir la seva marca personal amb aquests elements.

Per això en aquest apartat caben continguts que ens deixin veure qui ets al marge del teu treball, quins espais compartim: aficions, gustos, preferències, llocs… És qüestió de mantenir un saludable equilibri entre el que considerem privat, íntim, i el que podem mostrar als altres.

3) Com veus tu el mercat
Explicar el que succeeix al nostre voltant és també mostrar com interpretem el que està ocorrent i la nostra posició sobre aquest tema. Els continguts que tenen a veure amb estudis, articles, dades i referències del teu sector són útils, encara que no ho hagis fet tu. Però això sí, no et limitis a donar la referència i ajuda'ns també a interpretar què significa aquesta informació: aquí és on aportes valor.

Si a més resulta que aquest estudi sí ho ha desenvolupat la teva empresa, molt millor. Demostra'ns que ets un expert en el teu camp, que ets un referent: per exemple, si has aparegut en premsa, si has participat en algun esdeveniment, si la teva presentació ha funcionat bé. La teva visió del mercat i les teves aportacions en el tema en el qual es mou la teva empresa ens deixaran veure fins a quin punt saps més o menys del que dius.

No demostres molt més (com deien en aquell programa televisiu "no és el mateix explicar-ho que viure-ho"), però és un bon primer pas.

4) Tria un territori diferencial
En algunes ocasions els tres anteriors nivells podrien no ser suficients. Potser perquè realment el producte no dóna molt més que explicar, o perquè la diversitat de punts de vista que descriure és limitada. Quan es treballa en xarxes socials és interessant mantenir un cert nivell d'actualització, que dependrà de moltes circumstàncies, però que en el fons eviti que el perfil quedi desatès durant un període de temps perllongat.

Una solució que usen moltes marques per ampliar el ventall de temes és recórrer a un territori diferencial, que aporti atributs i valors a la marca (que és l'important), i que de pas, ens permeti incrementar la freqüència i els temes dels nostres missatges.

Exemples clars de territoris diferencials serien el futbol o la música en el cas dels productors de cervesa o les receptes pels quals venen productes de cuina o comestibles.

Víctor Puig i Pepe Tomé publiquen regularment els seus articles al blog de Zinkdo.