profesor de marketing de EADA

Ens han enganyat amb el 'Black Friday'?

08 de Desembre de 2016
David Roman
Si vostè és una de les persones que han cremat la seva targeta de crèdit durant la setmana del Black Friday li aconsello que no segueixi llegint aquest article, especialment si ha comprat una televisió o un joc de pneumàtics aprofitant les "ofertes" de la setmana del 25 de novembre. Un estudi de l'OCU monitora els preus de diferents cadenes comercials entre el 24 d'octubre i el 25 de novembre de 2016, demostrant que els preus mitjans han augmentat en la majoria de les ensenyes analitzades. En 17 de les 19 cadenes seguides els preus es van incrementar durant aquest mes, arribant fins i tot a augments superiors al 4% en dues d'aquestes, de les més conegudes i amb millor reputació del mercat espanyol.

Si s'analitzen categories, especialment els televisors i els pneumàtics han estat els articles que més han apujat el seu preu durant aquest mes, així com altres productes com cadiretes de bebè, planxes o cafeteres. Aquest estudi també destaca que si es comparen els preus del diumenge 20 de novembre amb els del divendres 25, sí que es pot observar un descompte en els preus al voltant de l'1,1%, aspecte curtterminista que aprofiten els responsables de fixar preus d'aquestes cadenes per anunciar les seves ofertes.

Espanya ha estat un dels països en els quals ha tingut més èxit el Black Friday, obligant gairebé a tots els comerciants a anunciar descomptes per a aquesta celebració consumista que busca que els comerços passin dels nombres vermells als negres, a un mes de Nadal. Aquests es veuen obligats a actuar i publicitar les seves ofertes si no volen quedar-se sense visites durant aquests dies, mentre nosaltres, com a consumidors, cada vegada ens estem acostumant més a no comprar els articles al preu oficial.

Ara anem d'"outlets", aprofitem els descomptes dels "daily deals" o comprem els nostres regals de Nadal en Black Friday i ens sentim contents i intel·ligents quan aprofitem aquestes "gangues", encara que a vegades aquestes ofertes no siguin tan reals. Aquest estat de promoció contínua s'ha instal·lat durant la crisi econòmica i segueix perdurant, especialment en aquells consumidors que els sabia greu gastar diners en productes no bàsics, justificant amb el descompte l'oportunitat amb data de caducitat que obliga a un comportament menys racional, així com la injecció d'endorfines que ens provoca en el cervell.

Les dades de la recerca de l'OCU poden fer concloure que novament ens han pres el pèl, igual que aquells anuncis de dietes miraculoses amb fotos de l'abans i el després.